Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

5 tips voor een succesvolle social media contentstrategie

By admin | 6 February, 2012 | 3 Comment

In mijn vorige blog waarschuw ik voor het social media horror scenario. Waarin ik er niet aan twijfel dat de middelen op een gegeven moment bij organisaties staan, medewerkers technisch weten hoe Twitter en LinkedIn werkt, maar dat er vervolgens niets gebeurt. Alles draait op een gegeven moment om content met daaromheen de juiste strategie. Goede content zorgt ervoor dat de organisatie blijft leven en dat jouw doelgroep betrokken raakt en blijft. Het hebben van een Twitteracount, Facebookfanpage en een blog is niet voldoende. Juist de content bepaalt of je social media strategie gaat slagen of niet.

 

 

 

 

1. Wees je bewust van tijd

De zapcultuur is hoog, mensen schakelen snel en het kost steeds meer moeite om de aandacht vast te blijven houden. Het trekken van de aandacht van je doelgroep is stap 1, maar het vasthouden van de aandacht is een stuk moeilijker. Om onder de aandacht te blijven moet je tijd en aandacht stoppen in jouw doelgroep. Je moet je doelgroep koesteren, de interactie met ze aangaan en voorzien van de juiste informatie. Hiervoor moet je bloggen, tweeten, posts plaatsen, video’s maken etc. etc. Eenrichtingscommunicatie is beslist niet de bedoeling. Juist de interactie maakt de organisatie persoonlijk. Dit alles kost tijd, tijd en nog eens tijd!

Wil je geen tijd stoppen in social media? Begin er dan ook niet aan!

2. Bepaal je doelstelling

Het inzetten van social media moet geen doel op zich zijn. De inzet van social media moet waarde toevoegen voor jouw organisatie. Welke waarde social media kan toevoegen is voor ieder bedrijf anders. Mogelijke (combinaties van) doelstellingen die je als organisatie kunt stellen zijn:

  • Naamsbekendheid
    Doordat je actief bent op social media zal je naamsbekendheid groeien. Wanneer jij waardevolle informatie deelt, verspreiden jouw volgers en fans deze informatie verder. Jouw merk / bedrijfsnaam zal op deze wijze zicht als een olievlek op het net verspreiden.
  • Relatiebeheer
    Door continue zichtbaar te zijn op de sociale netwerken, ben je ook  voortduren zichtbaar voor jouw relaties. Op deze wijze worden zij effectief op de hoogte gehouden van jouw activiteiten. Klanten kunnen via een snelle en laagdrempelige wijze contact met je opnemen en jij met je klanten. Daarnaast kun je je klanten ook in the picture zetten door hun naam te noemen bij het delen van jouw informatie. Dit zullen klanten zeker waarderen.
  • Support
    Veel organisaties gebruiken social media ook als helpdesk en klanten support. Door de snelle manier van communiceren, kun je je klanten snel helpen. Ook laat je op deze wijze aan anderen zien dat je alles in het werk stelt voor het leveren van goede service. Door een goede monitoring kun je pro-actief inspelen op klachten en vragen van (toekomstige) klanten
  • Nieuwe klanten aantrekken
    Niet alleen bestaande klanten komen jouw naam onder ogen te zien, maar door een groeiende naamsbekendheid zul je ook nieuwe volgers en fans krijgen. Nieuwe klanten komen naar je toe wanneer je laat zien dat je meerwaarde levert, tijd en energie steekt in de relatie en uitstekende service levert.

3. Ken je doelgroep

Interactie met je doelgroep is van groot belang. Je moet daarom precies weten welke informatie jouw doelgroep interessant vindt. Je kan je daarbij de volgende vragen stellen:

  • Waarom zijn mensen fan van jou?
  • Welke informatie willen ze graag weten?
  • Hoe kun je je doelgroep helpen?
  • Van welke merken zijn ze nog meer fan?
  • Hoe interacteert jouw doelgroep binnen social media?
  • Op welke kanalen bevinden zij zich?

Zorg er altijd voor dat je content verspreidt die van waarde is voor jouw doelgroep. Content die geen enkele waarde toevoegt is verspilde energie. Hiervoor moet je je doelgroep dus heel goed kennen. Weet je niet precies wat er binnen je doelgroep speelt, vraag het ze dan! Doormiddel van vragen, enquetes en polls wil je doelgroep graag van alles aan je kwijt. Zolang ze maar het gevoel hebben dat jij waarde toevoegt en zij waarde aan jouw organisatie toevoegen. Laat dus ook zien wat je met hun input doet.

Gebruik je doelgroep voor input, dit levert alleen maar waardering op!

4. Aandacht

Vroeger was het zenden van informatie voldoende. Je zette een product of dienst in de markt door, het opzetten van reclamecampagnes via billboards en tv, te stunten door middel van aanbiedingen en via winkels of dure accountmanagers werd het geheel aan de man verkocht. Dit werkt niet meer. Er zijn zoveel reclameuitingen en er is zo’n versnippering van het aantal kanalen, dat de kans om iemand op deze manier te verleiden marginaal is geworden. Daarnaast weten klanten door internet precies te vinden wat zij willen, niet wat jij wilt. Aanbevelingen en beoordelingen van andere wegen (via bijvoorbeeld kieskeurig)velen malen zwaarden dan een reclamespot van een bedrijf.

Stel daarom alles in het werk om jouw klant te dienen. Zorg ervoor dat jouw klanten door jou zich op en top in de watten gelegd worden. Als je dat doet zullen je bestaande klanten jouw ambassadeurs worden en het verhaal voor jou verspreiden. (voorbeelden van bedrijven die het op deze manier doen zijn (Seats2Meet en Zappos).

Geef je klanten dus alle aandacht, via de kanalen die zij gebruiken

5. Doe!

Ga aan de slag! Ga bloggen, twitteren en posts plaatsen, etc. Kies hiervoor binnen een organisatie niet voor een persoon, maar trek hiervoor meerdere mensen aan. Kijk wat wel en niet werkt. Wees vooral ook niet te bang om aan de slag te gaan. Ga de conversatie met je doelgroep aan. Schroom niet voor interactie. Reageer op mentions en posts (vooral) ook bij kritiek. Wanneer je je doelgroep kent, je de doelstellingen in het achterhoofd houdt en tijd en aandacht geeft een jouw doelgroep.

Doe en wees niet bang om fouten te maken. Blijf bovenal jezelf!


 

3 Comments

07 February, 2012 Reply

Mooi. Vandaag realiseerde ik me precies dit, toen we het in #blogpraat over instagram en google+ en pinterest hadden. Je kunt daar wel gaan zenden (links naar je blog posten, bijvoorbeeld). Maar als je daar verder geen aandacht (of tijd) aan besteedt, wordt het niets. Zenden = zo 1.0, he. :-)

    admin

    07 February, 2012 Reply

    Haha zenden is zooo 2009 :)... Maar je hebt helemaal gelijk uiteindelijk gaat het om tijd, aandacht en contact...

17 January, 2014 Reply

Goed zo Simone, het lijkt zo eenvoudig . . . en het is het ook! Vaak wordt er onnodig moeilijk gedaan. Maar ja, dat is hoe het vaak werkt in het bedrijfsleven. Keep Up The Good Work!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *