Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

Teambuilding weekend met Filipijnse crew

By Jossi | 6 February, 2012 | 1 Comment

Afgelopen weekend hebben we met het Filipijnse team van Socialmedium aan teambuilding gedaan. Aangezien de programmeurs elkaar nog niet allemaal kenden, heb ik opzettelijk gekozen om geen teambuilding activiteiten te ondernemen. Geen opdrachten of spelletjes die je samen moet oplossen. Nee, gewoon lekker relaxt naar de kust, in een mooi resort met zwembad, een bal, een middagje eilandhoppen, lekker eten, ’s avonds wat drankjes en vooral veel praten en lachen.

Eigenlijk begon de teambuilding al op donderdagavond. Ker en Marjone kwamen over vanuit Illigan city ongeveer een uur vliegen vanaf Manila.
Rain en ik zorgden voor een BBQ en een klein drankje bij hem thuis. Het team verzamelde bij Rain, waar we ook nog eens allemaal konden slapen. Helaas kon Gio niet mee op het weekend weg, wegens verplichtingen.

Na en tijdens de BBQ was het zorg om eerst alle klussen die we moesten voltooien voor het weekend nog even af te ronden. Marjone was verheugd om te werken omdat hij eindelijk kon werken op zijn nieuwe laptop, een cadeau vanuit Nederland. Hij en zijn familie (moeder, broertje en zus) verloren bijna al hun bezittingen tijdens grote overstromingen  eind november.

Toen het werk gedaan was moest ook Ker geloven aan zijn eerste ervaring met Fields Avenue.  Marjone kende het al, aangezien hij zo’n 3 maanden in deze regio gewoond heeft. Dankzij Rain heb ik geweldige fotoreportage van Fields. Een aantal foto’s staan ook op de Fanpage. Na 2 drankjes zijn we teruggekeerd naar  huis, voor een korte nacht. Vrijdagochtend vertrokken we namelijk om 6 uur ’s ochtends. De rit zou immers wel eens langs kunnen zijn.

Vrijdagochtend was het vroeg opstaan. We wilden optimaal genieten van het strand. De rit naar de Filipijnse kust (Pundaquit, Zambales) voerde ons over een uitstekende weg, door groen begroeide akkers en heuvels. Voor de programmeurs wat minder interessant, gezien hun gesnurk achterin. Ik was wakker en genoot van het uitzicht. De rit was een stuk korter dan we verwachtten, en dus stonden we om 9 uur al bij het hotel, terwijl we pas om 3 uur in de kamer zouden mogen. Geen probleem, terug naar het dichtstbijzijnde dorp om ontbijt te scoren en de nodige inkopen te doen voor het weekend.

Na een ruim ontbijt en een tas vol met chips en wat alcoholische versnaperingen keerden we terug bij het hotel. Gelukkig konden we de kamer al om 11 uur in. Dit betekende zwembroeken aan en richting het strand. Op het strand bleek dat niet iedereen even goed kon zwemmen en bovendien dat ze niet gewend zijn aan vrij sterke golven. Stuk voor stuk werden ze onderuit gehaald door de golven en lachend  het strand opgespoeld. Hilariteit alom. Het werd al snel duidelijk dat we dit weekend een hoop lol zouden beleven.

Na het strand was het tijd om wat drop en stroopwafels te laten proeven. Stroopwafels vallen in de smaak, de drop zoals te verwachten is wat minder. Daarna waren we allemaal toe aan een siesta. Even slapen om vervolgens fit te zijn voor de avond. Waar de rit korter was dan verwacht, was de siesta langer. Niet dat het wat uitmaakte, juist de ongedwongen sfeer is op zo’n weekend erg belangrijk. Je probeert iedereen bij elkaar te houden, maar tegelijkertijd moet iedereen vrij zijn om even wat tijd voor zichzelf te nemen.
’s Avonds heerlijk gegeten om vervolgens tot laat aan de rand van het strand te genieten van een koud biertje en goede gesprekken. Zowel op persoonlijk vlak als op zakelijk gebied. Ik houd met iedereen hier individueel een gesprek, maar tijdens afgelopen weekend probeerde ik om ze als groep te laten denken over de onderwerpen die ook in de individuele gesprekken naar voren komen.

Zaterdag heerlijk uitgeslapen. Na een uitgebreid Filipijns ontbijt bestaande uit knoflookrijst, gebakken ei en gebakken rund- of varkensvlees (blijft wennen voor mij), maakten we ons op voor een eilandhopping tour. Voor de zuidkust van Zambales liggen 2 prachtige eilanden, omgeven door een helder blauwe zee. Een andere bestemming van de eilandhoptour was anawangin baai, dat gezien de afgelegen ligging en uitgestrekte strand een van de mooiste stranden van de regio heeft.

In- en uitstappen in de boot was vrij lastig voor iedereen, en zeker omdat we camera’s bij ons hadden, want het geheel moest natuurlijk wel vastgelegd worden. Bij het uitstappen bleken zowel Ker als Bryan zoveel moeite te hebben, dat ze niet op hun benen bleven staan. En gelukkig hebben we hier foto’s en zelfs een video van.

Na een prachtige tocht, waarbij we hebben genoten van een prachtig uitzicht, parelwitte strandjes, zwemmen en snorkelen, keerden we terug naar het hotel voor een uitgebreide lunch. Want zwemmen kost nou eenmaal veel energie. Zelfs als je een reddingsvest aanhebt, zoals de meesten.

Na de lunch was het weer tijd voor een powernap. Na de powernap hebben Marjone, Rain en ik Bryan op de bus gezet, aangezien hij op zondag een belangrijke afspraak had. En toen wachtte alweer de laatste avond. Aangezien de lunch zeer uitgebreid was, hebben we het bij een klein diner gehouden. Om vervolgens weer ‘ons’ plekje op te zoeken voor weer een avond met koude biertjes, chips, goede gesprekken en heel veel lachen. Hier heb ik een cadeautje uitgedeeld. Een oranje t-shirt met typisch Hollandse dingen erop. Op zo’n tweede avond dan zie je dat iedereen elkaar al beter heeft leert kennen en goed met elkaar overweg kan.

Zondagochtend wederom lekker uitgeslapen, ontbeten en nog even genoten van het strand, het zwembad en ons geweldige uitzicht. Om 1 ’s middags weer vertrokken richting Angeles City, want Ker en Marjone vlogen maandagochtend alweer terug naar Illigan city. Bovendien moest en ik zou nog het individuele gesprek met ze voeren. Het is en blijft immers een werktrip!

Inmiddels is het alweer maandag en wat rest zijn de foto’s en de herinneringen, zoals beschreven in dit blog. Ik heb genoten, en voor zover ik weet onze programmeurs ook. Wat mij betreft is de teambuilding meer dan geslaagd. We hebben onze ideeën kunnen wisselen, samen gegeten, gedronken, goede gesprekken gehad en vooral ontzettend heel veel lol gehad. En voor een eerste kennismaking, lijkt dat samen lol hebben me een erg belangrijke factor.

Voor de uitgebreide fotoreportage: Ga naar onze Facebook Fanpage!

TAGS

1 Comments

29 February, 2012 Reply

Dit lijkt me een geslaagde teambuilding. Gewoon samen dingen doen. Niet halsbrekende avonturen, maar genieten van elkaars aanwezigheid. Zonder werkdruk leer je elkaar ook kennen op een andere manier. Ik teken voor deze formule van teambuilding. Eva Joos.http://www.goaltrainingen.nl