Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

Promoted tweets inzetten voor jouw bedrijf

Door Alexandar Djuric | 2 mei, 2012 | 6 Reacties

Geldzuchtige vogelTwitter heeft dit jaar de advertentiemogelijkheden uitgebreid en de deuren opengezet voor het midden- en kleinbedrijf. Het sociale medium biedt kleinere bedrijven daarmee de mogelijkheid om zelfstandig een advertentiecampagne te starten op Twitter, zonder de bemoeienis van een acquisiteur. Handig! Beginnen je handen al te jeuken en zou je graag voor je eigen bedrijf een promoted tweets-campagne willen beginnen? Helaas! Dat is vooralsnog voorbehouden aan bedrijven uit de Verenigde Staten die klant zijn bij creditcard company American Express. Het zal echter slechts een kwestie van tijd zijn totdat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf zichzelf kan promoten via promoted tweets. Daarom blikken wij alvast vooruit: wat zijn promoted tweets, wat heb je eraan en wat zijn de mogelijkheden voor adverteerders?

“Promoted tweets on Twitter, it’s a piece of cake”
Dat zeggen de mensen van Twitter althans. Dit bijzonder fraai vormgegeven filmpje laat daadwerkelijk zien dat promoted tweets zowel letterlijk als figuurlijk een ‘piece of cake’ is.

Een promoted tweet is dus een tweet van een bedrijf die extra uitgelicht wordt tegen betaling. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden, waar we zometeen dieper op ingaan. Is het je trouwens opgevallen dat er twee advertentiemogelijkheden zijn? Naast promoted tweets zijn er namelijk ook promoted accounts. Zo’n account kun je terugvinden in het rijtje ‘similar to you’ en wordt door Twitter aan jou aanbevolen om te volgen.

Hoe krijgt jouw doelgroep jouw promoted tweets te zien?
Je zult ongetwijfeld zelf al eens promoted tweets voorbij hebben zien komen. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt ze (helemaal) bovenaan je timeline tegenkomen. Zodra je je timeline refresht en nieuwe tweets worden getoond, schuift de promoted tweet mee naar onderen. Je kunt een promoted tweet ook tegenkomen als je via de zoekmogelijkheden van Twitter zoekt op een trefwoord of hashtag. In getoonde zoekresultaten staat een promoted tweet vastgenageld bovenaan. De vraag rest nu: wanneer krijgen twitteraars jouw promoted tweets te zien? Dat is afhankelijk van de relevantie van de tweets voor andere twitteraars en hun interesse. Een heel clichématig voorbeeld zal het verduidelijken. Een man die helemaal niet geïnteresseerd is in shoppen en alles wat daarmee te maken heeft, zal vrijwel nooit een promoted tweet tegenkomen van een kledingwinkel, want a) het intereseert hem niet en b) er is totaal geen relevantie. In je zoekresultaten zul je alleen promoted tweets tegenkomen als het relevantie heeft met het trefwoord of de hashtag waar je op zoekt.

Waarom starten met een promoted tweets-campagne?
Houd je ervan om nieuwe dingen uit te proberen, dan zul je ongetwijfeld nieuwsgierig zijn naar de werking van promoted tweets en de resultaten die je met jouw bedrijf zou kunnen behalen. Simpelweg is een promoted tweets-campagne interessant om eens te proberen, omdat je meer twitteraars met je tweets kunt bereiken. Daarnaast kun je meer engagement realiseren: nieuwe volgers, reply’s, retweets en twitteraars die jouw tweets in hun favorietenlijstje plaatsen.

Praktijkvoorbeeld van een geslaagde promoted tweets-campagne
Maximum heeft vorig jaar in samenwerking met TNMF voor de politie een promoted tweets-campagne gehouden die gericht was op het werven van nieuw personeel. Het bleek een geslaagde campagne. In de eerste vier weken leverden de promoted tweets 109.000 impressies op en werd er maar liefst 2.713 doorgeklikt naar de campagnewebsite. Een conversie van 2,5%. Buitenom de promoted tweets viel de hoge engagement op de campagnesite op. Twitteraars bleven bovengemiddeld lang op de site hangen, 80% keek een filmpje helemaal af en 15% klikte zelfs nog door naar de carrièresite van de politie. Vraag je je nu af hoe het kan dat een Nederlands bedrijf promoted tweets kan versturen? Bovenaan dit artikel vertelde ik je namelijk nog dat alleen bedrijven uit de VS die klant zijn bij American Express met de advertentiemogelijkheden van Twitter kunnen spelen. Echter, het Nederlandse The New Media Factory laat weten dat zij wel promoted tweets kunnen plaatsen. Oprichter Jeroen ‘s-Gravendijk: “Wij kunnen dit sinds ongeveer een jaar. Na veel bellen, duwen en trekken met de mensen van Twitter mochten wij het uitproberen. Waarom wij? Dat weet ik ook niet. Het gaat volgens mij niet om wie je bent, maar wie je kent. Inmiddels hebben we al verschillende campagnes gehouden, met succes”. Promoted tweets-campagnes gaan bij TNMF als volgt. Zij promoten jou via een eigen tweet.

Promoted tweet TNMF

Zodra je op de link klikt, kom je terecht op de website voor wie TNMF de campagne uitvoert. Ze doen dit op deze manier omdat zij alleen de tweets van hun eigen account kunnen promoten. Volgens ‘s-Gravendijk is TNMF vooralsnog de enige in Nederland die de advertentiemogelijkheden van Twitter uit mag proberen.

Advertentiemogelijkheden promoted tweets
Als adverteerder kun je aan de hand van je doelstellingen voorkeuren geven bij je eigen promoted tweets-actie. Je kunt, zoals het filmpje eerder al toonde, bijvoorbeeld selecteren in welke regio van het land jouw promoted tweets te zien zijn. Dat is een hele functionele mogelijkheid, want als regionaal bedrijf is het misschien wel helemaal niet interessant om jouw tweet onder de aandacht te brengen van twitteraars aan de andere kant van het land. Daarnaast kun je door die mogelijkheid veel efficiënter je advertentiegeld uitgeven. De kosten van een promoted tweets-campagne zijn namelijk afhankelijk van de interactie van de tweets met twitteraars. Je betaalt als adverteerder dus voor het aantal reply’s op een promoted tweet, het aantal retweets, kliks op links en voor het aantal mensen die jouw tweets als favoriet hebben opgeslagen. Wees niet bang dat de kosten hierdoor hoog op kunnen lopen. Je kunt namelijk een limiet aangeven, zodat je zelf bepaalt hoeveel je maximaal wilt uitgeven aan een promoted tweets-actie.

Wil je zelf een promoted tweets-actie voor jouw bedrijf beginnen, dan zul je dus nog even moeten wachten. Wil je meer weten over effectief zakelijk twitteren en promoted tweets, dan kun je hieronder gebruikmaken van artikelen en publicaties die ik heel nuttig, vermakelijk, interessant of informatief vind.

Recensiekoning: recenseerde promoted tweets en gaf het drie sterren

Wat zijn promoted tweets? Uitleg van Twitter zelf

Twittergids voor het MKB (via Twittermania)

Registratiescherm promoted tweets

Nieuwsartikel: “Twitter opent zelfbedieningsloket voor kleine adverteerders”

6 Reacties

02 mei, 2012 Beantwoorden

Uw laatste alinea klopt niet helemaal. Ik kan voor mijn bedrijf en voor mijn klanten al Promoted Tweets inzetten. Ik laat graag voorbeelden zien. Jeroen 's-Gravendijk van The New Media Factory (TNMF.nl)

    Alexandar Djuric

    07 mei, 2012 Beantwoorden

    Hi Jeroen! Bedankt voor je reactie. Ben erg nieuwsgierig naar je uitleg en ga contact met je opnemen

07 mei, 2012 Beantwoorden

 Hi Jeroen! Bedankt voor je reactie. Ben erg nieuwsgierig naar je uitleg en ga contact met je opnemen.

19 september, 2013 Beantwoorden

Is dit inmiddels al mogelijk in Nederland? Lijkt me een enorm interessante mogelijkheid.

    19 september, 2013 Beantwoorden

    Kijk even op de website voor info en prijzen... tnmf.nl Groetjes Jeroen.

21 november, 2013 Beantwoorden

Promoted Tweets, daar zit geen Twitteraar op te wachten. Boycotten die zooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

xxxx