Simone Levie


De ROI van Social Media

Hoeveel winst gaan al die Social Media me nu opleveren? Dat is een vraag die wij vaak te horen krijgen? Wat is de zogenoemde return on investment? En omdat hier geen eenduidig antwoord op te geven is besluiten toch nog veel bedrijven niet mee te gaan. Dat is jammer. Want tien jaar gelden toen internet net in opkomst was reageerden sceptici net zo. Hebben wij hier dan niet van geleerd?

Opkomst Social Media van nu is te vergelijken met het internet van toen
Tien jaar geleden in de beginjaren van het internet, was het berekenen van de ROI van een internetcampagne of het hebben van een webpagina heel moeilijk, nog moeilijker dan het meten van Social Media nu. Er was nog geen Google Analytics dat je alle inzichten gaf of een analysetool voor het meten van je click troughs op je internetcampagne. Internet veranderde ontzettend snel (en dat doet het nog steeds). Heel veel bedrijven besloten te wachten met een website. Dit bleek een fout, vooral voor kleine bedrijven. Nieuwe spelers die de kansen van internet wel zagen kwamen op de markt en konden door slim gebruik te maken van het internet nieuwe businessmodellen opzetten, grotere markten bereiken en op tegen veel lagere kosten producten aanbieden. Degenen die wachtten verloren!

Bepaal je doelen en KPI’s
De vraag wat is de ROI door de inzet van Social Media? Is dus geen goede vraag. Deze vraag is te algemeen om een goed antwoord op te geven. De ROI is afhankelijk van je doelen en hoe je sociale netwerken gaat inzetten om deze te bereiken. Daarbij is het heel belangrijk om ook de KPI’s (Kritieke prestatie indicatoren) mee te nemen. De ROI van Social Media op het gebied van Sales zou gebaseerd kunnen zijn op het aantal zakelijke contacten dat een sales persoon onderhoudt, het aantal deals dat wordt gesloten, of aantal producten of diensten dat doormiddel van upselling of crossselling wordt verkocht. De ROI van Social Media op het gebied van Marketing zou kunnen gemeten worden aan de hand van click-troughs en aantal bezoekers, zoals nu ook met advertenties wordt gemeten. Hoewel een nieuwe meting zoals het aantal mensen dat een verbintenis met je aangaat vaak meer passend is (bijvoorbeeld aantal nieuwe fans in Facebook).

Social Media Evalueert
De Sociale Netwerken evalueren en er komen steeds meer tools, waardoor het makkelijker wordt de ROI van Social Media te kwantificeren¬† en te standaardiseren. Maar daarbij moet je wel heel duidelijk je doelen voor ogen hebben en de daarbij behorende kpi’s (kritieke prestatie indicatoren) benoemen. In volgende blogs ga ik hier verder op in. En help ik je om je eigen Social Media Analyse Plan op te stellen.

  • http://www.keesromkes.nl Kees Romkes

    Er is maar 1 ROI; dat je nog bestaat over 5 jaar…

  • http://www.socialmediaworkshops.nl kornelis wetsema

    goed stuk. Ik merk dat ik mensen die niet in social media geloven nog wel eens mee krijg als ik ze laat zien hoeveel offline free publicity je krijgt als je social media inzet in een project. Ook mensen die er niet in geloven of alles in cijfers uitgedrukt willen zien, zien dan in dat de tijd die nodig is om social media te onderhouden niet opweegt tegen de ruimte in de ”ouderwetse” krant die ik er voor terugkrijg. Winst dus!

  • http://www.eoscommunicatie.nl Jojanneke van den Bosch

    Hai Simone,
    Aardig stuk. De return on investment van sociale media is inderdaad bij vrij veel organisaties nog een ‘elephant in the room’. Men wil het weten en er vat op krijgen, maar weet er vaak de weg niet feilloos in te vinden. Vorig jaar schreef ik er een blogpost over op EosBlog.nl (n.a.v. deelnemer Web 2.0 Expo in NYC, zie http://eoscommunicatie.web-log.nl/eosblog/2009/11/de-roi-van-soci.html), in februari 2010 was ik spreker over dit onderwerp. Tijdens beide gelegenheden waren er boeiende en scherpe discussies over de aard van informatie die gemeten zou moeten worden. Waar ‘old school’ managementteams zich nog richten op ‘het aantal twittervolgers’ of ‘het aantal kliks op onze website’ zijn de meer innovatieve clubs meer bezig met het formuleren van maatwerkcriteria die daadwerkelijk waardevolle informatie verschaffen over ‘voor’ en ‘na’ social media. In mijn presentaties vertel ik er meer over:
    http://www.slideshare.net/eoscommunicatie/colin-social-roi

    Groetjes, fijne werkdag gewenst!
    Jojanneke

  • http://www.live-online-events.nl Gerdie Schreuders

    Ik ben gespecialiseerd in social media & live events. Vanuit die specialisatie rol word ik bijvoorbeeld ingehuurd als TweetRedacteur op events; ik twitter dan een live verslag van het event en breng interactie tussen online en live publiek op gang. Heerlijk daaraan is dat ik kan meten hoeveel mensen het event meevolgen via Twitter (of live stream, webinar of andere tools). Laatst was ik TweetRedacteur bij een event van Siemens waarbij de no-show erg hoog was door een dikke mist. Uiteindelijk hebben veel van die thuisblijvers via Twitter meegvolgd. Ca. 300 mensen in de zaal en 100 online. Dat is spectaculair in relatie tot de investering. Hoge ROI!

  • http://www.addtofriends.nl Frans Jan Boon

    Aangezien bedrijven euro’s investeren in social media, is het logisch dat zij de return op deze investeringen ook in euro’s terug willen zien. Juist door alle meetmogelijkheden die we tegenwoordig hebben zijn alle inspanningen (incl. die op social media) terug te rekenen naar de bijdrage die zij leveren aan de conversie, sales/omzet, winst of kosten(besparing). Voor veel mensen is dit echter glad ijs omdat zij dit niet gewend zijn, of omdat de ROI van veel social media inspanningen gewoon negatief is.