Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

Stappenplan en tips voor je Facebook bedrijfspagina

By admin | 1 November, 2012 | 11 Comment

Socialmedium is specialist in het bedenken, bouwen en beheren van Facebookpagina’s en –campagnes. Een van onze best gelezen posts binnen ons blog is het stappenplan voor het maken van je bedrijfspagina in Facebook. Facebook heeft de laatste tijd zoveel veranderingen doorgevoerd dat ik het tijd vond voor een grootschalige frisse update.

In ons vorige stappenplan-blog schreef Matthijs dat Facebook door ondernemers nog maar mondjesmaat ingezet werd, inmiddels is de algehele tendens wel zodanig positief dat steeds meer bedrijven actief zijn op social media, waaronder Facebook. Echter, veel pagina’s laten nog te wensen over, veel ondernemers laten hier dus nog nog kansen liggen. Daarover later meer. We gaan stap voor stap. Stap 1 is het maken van een Facebook bedrijfspagina. 

Stappenplan voor het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina

  1. Maak een persoonlijk profiel aan op Facebook
    Facebook is zo ontzettend groot dat deze stap door velen overgeslagen kan worden, maar om een zakelijke fanpagina aan te maken heb je een persoonlijk profiel nodig. Ga naar www.facebook.com en maak je profiel aan.
  2. Maak een Facebook bedrijfspagina aan
    Via https://www.facebook.com/pages/create.php kun je namens jouw bedrijf, merk of persoon een fanpagina aanmaken.
  3. Kies een naam voor je pagina, selecteer paginatype en categorie
    Wanneer je een fanpagina aanmaakt biedt Facebook je 6 typen pagina’s aan: (1) lokaal bedrijf of lokale plaats, (2) bedrijf, organisatie of instelling, (3) merk of product, (4) artiest, band of bekende persoon, (5) amusement of (6) goed doel of community. Maak je keuze, selecteer een categorie, vul je bedrijfsnaam in en ga aan de slag.

    Het is overigens wel aan te raden dit proces zorgvuldig te doorlopen, de naam van je pagina, je paginatype- en categoriekeuze zijn later van grote waarde voor onder andere je vindbaarheid.
  4. Vul het profiel van je Facebook bedrijfspagina professioneel en compleet 
    Je hebt nu bedrijfspagina aangemaakt binnen Facebook, klik op ‘vind ik leuk’. Als je ingelogd bent in Facebook zie je rechts bovenin een pijltje, hiermee selecteer je namens welk account je Facebook wilt gebruiken, als je persoonlijke profiel, of als je fanpagina. Hier kun je dit altijd snel en eenvoudig weer wijzigen. Wanneer je vanuit je persoonlijke profiel naar je bedrijfspagina wilt navigeren vind je deze links in het menu onder ‘pagina’s’. Bovenaan de pagina wordt dan weergegeven namens wie je inhoud plaatst, reageert en dingen leuk vindt (je persoonlijke profiel of je zakelijke pagina).
  • Cover foto en avatar instellen
    In maart van dit jaar introduceerde Facebook de nieuwe timeline, een van de grote veranderingen is de grote omslagfoto en de avatar (overzicht afmetingen) In een ander blog heb ik alle veranderingen van de nieuwe Facebook timeline voor je op een rijtje gezet.
  • Profielinformatie
    De inhoud van dit menu met bijbehorende velden hangt af van de geselecteerde categorie van je bedrijfspagina. Vul de informatie zo gedetailleerd maar duidelijk mogelijk in. Houd er rekening mee dat wat je in het veld “over” onder “algemene gegevens” invult direct zichtbaar is op je bedrijfspagina. De extra informatie kunnen fans pas zien als zij klikken op info, dit neemt niet weg dat je het niet juist en zorgvuldig moet invullen.
  • Community opbouwen
    De basis voor je Facebook bedrijfspagina is nu gelegd. De volgende stap is om vrienden, kennissen en klanten uit te nodigen om jouw pagina te liken. Je kunt je nieuwe pagina verspreiden en introduceren via Twitter, LinkedIn en via je mail (bijvoorbeeld standaard opnemen in je digitale handtekening?).
  • Eigen Facebook-URL vastleggen
    Dit is een belangrijke stap in het maken van een Facebook bedrijfspagina. Als je nog geen andere fanpagina’s hebt aangemaakt kun je direct je eigen URL kiezen en claimen. Anders moet je pagina eerst 25 likes krijgen voordat je je eigen URL kunt claimen. Kies en claim deze naam/URL zorgvuldig. Facebook heeft ook richtlijnen voor gebruikersnamen, mijn advies is dat je naam direct duidelijk moet maken wie je bent en wat je doet (merk).
  • Voeg beheerders toe
    Een laatste tip, voeg altijd een extra beheerder toe. Om welke reden dan ook is het mogelijk dat de oorspronkelijke beheerder niet meer in staat is de pagina te beheren. Als je het niet direct doet, wordt het vaak vergeten en dan komen mensen er vaak pas achter als het te laat is. Dus, als je bent ingelogd staat bovenin “pagina bewerken”, als je hierop klikt verschijnt er een dropdown menu, selecteer hier “beheerdersrollen”. Hier kun je iemand van je Facebook vrienden medebeheerder maken. Iemand toevoegen waarmee je privé niet bevriend bent? Dat kan, vul dan hier het email adres in van die persoon waarmee hij/zij Facebook zelf gebruikt.

Lang genoeg gepraat nu. Jouw pagina is klaar, gefeliciteerd en veel plezier!

@Petersmitch

Enthousiast maar zelf geen zin, tijd of kennis om je te storten in de mogelijkheden van Facebook voor jouw bedrijf? Kom een keer praten, de koffie staat klaar! Je kunt natuurlijk ook onze Facebook pagina liken om op de hoogte te blijven en contact op te nemen ; ) 

11 Comments

01 November, 2012 Reply

Hoi Michelle, wat handig! Ik wist het zelf wel, maar ik zal deze blog even goed opslaan voor mijn klanten. Fijne handleiding om weg te geven :-)

14 December, 2012 Reply

Hi,
Ik probeer al een tijdje het antwoord te vinden op mijn vraag: hoe je bij een update een bedrijfspagina kan taggen. Kunnen jullie mij dit vertellen ?

    05 March, 2013 Reply

    Je kunt geen personen taggen op je bedrijfspagina, alleen wanneer zij bijvoorbeeld gereageerd hebben op een update. Wel is het mogelijk om na het publiceren van de foto zelf de personen te taggen, dit kan, mits jullie vrienden zijn op Facebook. Succes!

05 February, 2013 Reply

Ik wil op mijn persoonlijke pagina mijn bedrijfspagina in mijn profiel tonen als: eigenaar bij ..... maar mijn bedrijfspagina is niet zichtbaar. Hoe kan dat? Of heb ik nog niet genoeg likes? Ik heb er 13

30 April, 2013 Reply

Michelle,
Als secretaris van een personeelsvereniging welke bij een groot bedrijf is opgericht wil graag een facebook pagina aanmaken, maar ik weet niet waar ik nu moeten beginnen. Moeten ik nu een bedrijfspagina aanmaken of een groep? Ik wil verder dat alleen dat de pagina zichtbaar is voor de aangesloten leden.

09 August, 2013 Reply

Hoe kun je een kaartje toevoegen aan je pagina? We hebben al stappen gevolgd en op een gegeven moment moet je openbare instellingen aan klikken maar deze staan er niet bij. Komt dit doordat we de verkeerde pagina hebben en hoe zetten we dit om naar een andere pagina?
Groetjes

17 October, 2013 Reply

Hoe kan ik ervoor zorgen dat vrienden van mijn bedrijfspagina mijn bedrijf kunnen taggen?

14 March, 2014 Reply

Ik zoek (net als renee Meijer) hoe ik onze bedrijfspagina kan toevoegen als mijn baan. In het sugestievenster verschijnt het bedrijf niet! Ook alsi k gewoon op facebook zoek naar onze bedrijfspagina, komt deze niet naar voren als suggestie. Ik heb de bedrijfspagina wel op publiekelijk staan....

Ik hoop dat iemand kan helpen, want ik zie dat de vraag vaker wordt gesteld, helaas zonder antwoord... :(

    14 March, 2014 Reply

    Na een paar dagen was mijn bedrijfspagina wel zichtbaar.

30 June, 2014 Reply

ik heb een vraag: sinds 2 dagen kan ik niet meer normaal op mij pagina. Elke keer als ik deze open wordt het wazig en moet ik starten met 'navigeren'. Klik ik op volgende kom ik bij stap 2 en waar ik ook op klik daarna gaat ie niet verder naar bv stap 3, het wazige scherm blijft. Stomme is dat ik niet weet waar die vraag om te navigeren vandaan komt... via de telefoon (ook paginabeheer) is alles normaal.
Wie herkent dit en kan mij vertellen wat te doen?

19 January, 2015 Reply

Goedendag,
Hoe kan ik als persoon een bedrijfspagina taggen?
In afwachting van een antwoord.
Groetjes Priscilla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *