By admin | 20 October, 2010 | 3 Comment
Klanten zijn niet meer passief, die braaf wachten tot een bedrijf met iets nieuws komt. Ze hebben een stem en hun mening doet er toe. Of bedrijven het nu leuk vinden of niet (of er überhaupt bewust van zijn); klanten eisen een actievere rol op binnen je bedrijf. Ze willen graag een inbreng hebben bij nieuwe producten en nieuwe ideeën en verlangen direct een (re)actie als ze vinden dat iets niet gaat zoals het moet. Dit kan soms vervelend zijn, maar biedt juist ook ongekende kansen!
Je klanten als ambassadeurs
Als je goed naar je klanten luistert en goede producten/services levert, dan vertellen ze dat maar al te graag aan anderen. Je klanten worden je ambassadeurs, betere marketing is er niet. Bijkomend voordeel is dat je veel minder tijd kwijt bent aan marketing, sales, klantenservice en marktonderzoeken. Hierdoor heb je meer tijd en geld om je product/service te perfectioneren.
Sociale netwerken bepalen keuzes
In de huidige snelle tijd is er een overweldigende hoeveelheid aan informatie en keuzemogelijkheden. Voor vrijwel elke dienst of product zijn er vele aanbieders. Hoe komen mensen tot keuzes in dit enorme woud van mogelijkheden? Meer en meer door de keuzes en meningen van mensen in hun online sociale netwerk. Stel je zoekt een rijschool voor je kind, kies je voor de rijschool die adverteert op: bilboards, of krantenadvertenties, of met internet banners, of de rijschool die mensen uit jouw netwerk hebben gekozen? De vraag stellen is hem beantwoorden
Hoe marketing verandert
Het hebben van een vitale online community is daarom cruciaal. Bedrijven moeten transparant, verantwoordelijk, flexibel en behulpzaam handelen, anders gaan velen de boot missen. Het is fascinerend te zien, hoe snel het verandert wat klanten verwachten, hoe ze tot keuzes komen en hoe bedrijven zijn georganiseerd. Eerder moesten bedrijven uitvinden hoe ze hun voordeel konden doen met websites, E-mail en Google. Nu moeten ze dat doen met social media. Marketing is niet langer eenrichtingsverkeer naar mensen, maar tussen mensen. Het is meer dan tweerichtingenverkeer; het is de communicatie tussen mensen in jouw community, de vrienden hiervan en jou. In alle mogelijke combinaties en in continu wisselende samenstellingen. Marketing is niet langer een vastomlijnd onderdeel van je bedrijf, maar verweven met alle onderdelen en activiteiten van je bedrijf. Het speelveld van deze wisselwerking is je online community.
In mijn volgende blog geef ik mijn visie hoe je vitale online communities rond je bedrijf creëert.
Eens. Eigenlijk zijn we weer terug in het tijdperk van mond op mond reclame, maar zou je het meer scherm tot scherm reclame kunnen noemen.
admin
Ja zo is het. Ik ben van mening dat sociaal kapitaal/waarde van netwerken steeds belangrijker wordt. De belangrijkste factoren voor de waarde van netwerken zijn vertrouwen en wederkerigheid en uiteraard ook de omvang. Stel je hebt 100 verschillende mensen, de waarde van dit netwerk is maximaal als er tussen alle mensen interactie is in alle mogelijke richtingen. Facebook faciliteert dit uitstekend omdat het is ingericht om een sneeuwbaleffect gebaseerd op vertrouwen efficiënt te genereren.
Ten dele mee eens , maar laten we het persoonlijke contact NIET verliezen!. Het gaat ook voor een deel om het gunnen. Koud opdrachten weg geven?. Lijkt mij niet een mooie manier om zaken te doen. Werkt ook niet in mijn beleving. Heeft ook zijn nadelige gevolgen al weerlegd. Aanvulling als reklame van scherm tot scherm PRIMA! Maak er geen gewoonte van! En zeker geen volledige netwerkmogelijkheid. De aanvulling blijft het contact als persoon zal je moeten onderhouden, en dat is wat veel ondernemers vergeten! Digitaal is de aanvulling op een persoonlijk contact, en dat is wat een mooie opdracht nu pakt!
Herman Bekker