Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

LinkedIn Handleiding

By admin | 6 May, 2010 | 2 Comment

Netwerken met Linkedin

Linkedin is het standaardplatform voor zakelijk online netwerken geworden in Nederland. Per week komen er duizenden mensen bij. De kracht van Linkedin is het delen van netwerken, meningen, kennis en ervaring, maar ook het verkrijgen van nieuwe klanten en vergaren van nieuwe opdrachten.

Linkedin rust op twee pijlers:

• Het profiel
• Het netwerk

Met het profiel laat je de wereld zien wie je bent en waarvoor men bij jou (en jouw connecties) terecht kan. Laat het netwerk voor jou werken, voeg daarom vooral mensen toe met een ander referentiekader en beperk jezelf niet tot de eigen vertouwde kring of branche.

Tip: Bekijk iedere dag de homepage. Zo blijf je op de hoogte van veranderingen in het netwerk.
Tip: Reageer op mutaties.

Professional Headline
Een belangrijke positie welke je zorgvuldig moet invullen is Professional Headline. Let op, Linkedin verplicht je niet om deze in te vullen maar doe dit altijd! Het is het gedeelte dat mensen zien als ze jouw profiel gevonden hebben. Het blauwe gedeelte is eigenlijk een soort digitaal DNA. Wie ben je? Kijk hierbij door de ogen van de anderen. Welk probleem kun jij oplossen voor de ander, of hoe kun je hen helpen met het delen van contacten?

Tip: Gebruik hierbij trefwoorden en verwijs naar een website.
Tip: Gebruik een URL in de verkorte versie.

Status Update
Het witte gedeelte onder Professional Headline is de Status Update: What are you working on? Wat je hier invult, verschijnt bij de ‘eerstegraads contacten’. Je kunt hier ook een vraag stellen. Bijvoorbeeld een vraag over een vacature. Wees hierbij altijd concreet, dus hoe specifieker de vraag, hoe gerichter de antwoorden. Er zijn voorbeelden van mensen die zo een huis in de aanbieding hebben gedaan en daadwerkelijk hebben verkocht.

Advies: pas minimaal een keer per week de Status Update aan, hierdoor blijf je zichtbaar en schrijf bij voorkeur in 3e persoon enkelvoud.

Procenten status
Dit is alleen zichtbaar voor jezelf, probeer te groeien naar 100%. Hiervoor heb je recommendations nodig.

Past description en Education
Linkedin is meer dan een CV. Een bezoeker ziet de eerste drie regels. Wees altijd zo volledig en uitgebreid mogelijk. Zet bij de studie ook de afstudeerrichting.

Tip: Vermeld hier ook de droomklussen.

Recommendations
Dit heb je nodig om 100% te scoren. Je wordt hiervoor beloond waardoor je hoger in de search komt.

Tip: Neem altijd een tussenpose van een maand indien je elkaar aanbeveelt, dus niet op dezelfde dag.

Websites
Deze staat standaard op ‘My Websites’. Plaats hier websites waarmee je verbonden bent, zoals het werk, belangenorganisaties of netwerkverenigingen.

Public Profile
Dit kun je zelf aanpassen. Laat ‘Full View Recommended’ aan staan.

Tip: Claim jouw eigen naam (voor- en achternaam) op zo veel mogelijk plaatsen.
Tip: De Linkedin-button met jouw profiel kun je eenvoudig op websites site plaatsen.

Summary
Probeer door de ogen van mogelijke klanten te kijken. Welke oplossingen kun jij bieden? Veel ondernemers vinden dit lastig: iedereen is toch een potentiële klant!

Advies: focus en hou het beperkt.

Specialties
Hier kun je het beste de trefwoorden herhalen uit de Professional Headline.

Honors en Awards
Vul dit altijd in! Het kan een ludieke opening zijn voor een dialoog.

Personal information
Probeer altijd een telefoonnummer in te vullen, zo maak je het mensen makkelijk contact met je op te nemen.

Contact Settings
Vink hier alles aan en vul ook de core-business-regel in.

Contacts
Network Statistics. Hier zie je alle potentiële ambassadeurs. Interessant zijn de tweedegraads contacten. Dat is een grote groep waar je slechts één stap vandaan bent.

Tip: het effect van Linkedin is merkbaar bij zo’n 200 tot 300 contacten.

Drie manieren om mensen toe te voegen aan het netwerk.
1. Via ‘People Search’ een naam invullen. Vervang de standaard Engelse zin, deze is erg onpersoonlijk.
2. Geef Linkedin toestemming om jouw privemail te doorlopen, dat is zeer effectief.
3. Handmatig e-mailadressen invoeren.

Als je veel contacten hebt, is het raadzaam deze te ‘taggen’. Het is veel werk, maar zeer effectvol: onder de button ‘Manage’ kun je zelf tags creëren.

Groups
Groups is een krachtige netwerkfunctie. Je mag maximaal lid zijn van 50 groepen.

Advies: zorg dat je in ieder geval lid bent van minstens 10 tot 15 groepen.

Probeer hier actief mee om te gaan. Plaats comments of eventueel filmpjes. Je kunt allerlei vragen en opmerkingen plaatsen. Ook vacatures. In ‘Settings’ bepaal je of je dagelijks updates wil ontvangen.
Het afmelden bij een Group gaat via de ‘remove button’. Dit geldt overigens ook voor contacten.

Tip: Probeer een nog niet bestaande Group te creëren. Dat is een boost voor jouw netwerk.

More:
Drie belangrijke buttons/applicaties
1. Companies, vul bijvoorbeeld de naam van het bedrijf waar je gewerkt hebt en je ziet welke medewerkers hier nog steeds werken (Current Employees).
2. Slide Share is een must voor mensen die werk zoeken. Hier kun je presentaties kwijt (Powerpoint, Prezi). Dit helpt je ook hoger in de zoekresultaten te komen.
3. Events: hier zie je waar connections heen gaan. Zo kun je bijvoorbeeld al voor een event afspreken/netwerken.

Een interessante optie hier is de ‘Google Presentation’, welke je kunt vinden onder Applications Directory. Het helpt je om de presentatie op te bouwen en het profiel te versterken.

Advanced
Hier kun je het zoeken erg verfijnen; op branche of titel. Handig is het Saved Searches, zo blijven de zoekopdrachten bewaard. Heb je iemand gevonden dan kun je via ‘Get Introduced’ of ‘Add to network’ contact maken. Je kunt een bestand contact vragen om een introductie. Je schrijft een bericht aan de ontvanger en aan de ‘tussenpersoon’. Heel transparant dus. Minder transparant is de Find Reference-optie. Je kunt zien welke van de bestaande contacten de gezochte persoon kennen via een voormalig werkgever. Dat doe je overigens zonder dat die persoon daar weet van heeft.

Settings
Klik hier alles een keer aan zodat je weet wat je ermee kunt. Onder Profile views in Privacy Settings kun je kiezen wat andere Linkedin gebruikers zien als jij hun profiel hebt bezocht: Someone, de echte naam of helemaal niets. Dat is heel persoonlijk. Onder Emailadresses vul je indien mogelijk meerdere adressen in.

Advies: gebruik voor het primary adress een privé adres.

Enkele tips:

• Print een PDF uit van het profiel, mocht er ooit iets gebeuren met het systeem.
• Profielen van eerstegraads contacten kun je forwarden.
• Indien je een tweetalig Linkedin profiel wilt, dan begin je in het Engels, dat is eenmaal door Linkedin zo ingesteld.

Deze handleiding is samengesteld door: Simone Levie, Ivan Barthelomeus en Jeanet Bathoorn

2 Comments

01 August, 2012 Reply

Ik wil graag weten hoe mijn commentaar in de nieuwe layout zelf kan verwijderen. Vroeger stond er de optie verwijderen onder je eigen commentaar. Hoe gaat dat nu?

05 October, 2012 Reply

Recommendations zijn niet verplicht voor de 100%

Leave a Reply

Your email address will not be published.