By admin | 20 July, 2012 | 2 Comment
Socialmedium bestaat iets meer dan 3 jaar. In juni 2009 zijn Matthijs en
ik vanuit het niets begonnen met een eigen bedrijf. We hadden bijna geen netwerk, geen ervaring met ondernemen en geen idee wat ons te wachten stond. Toch wisten we zeker dat we van ons bedrijf een succes gingen maken. We hadden namelijk allebei ontzettend veel ambitie, veel kennis in huis en we waren ontzettend verliefd en zagen alles als een grote roze wolk, dat helpt ook:)
Nu 3 jaar later is ons bedrijf uitgegroeid en zijn we fulltime met 9 man aan de slag in Nederland en de Filipijnen en het bedrijf loopt uitstekend. We werken voor grote en voor kleine bedrijven en hebben een sterk netwerk. We zetten online strategieën uit, ontwikkelen prachtige interactieve websites, geven trainingen, schrijven content, etc. etc. En juist nu op dit moment wil ik verandering: in de manier van werken, hoe wij zaken oppakken en in de bedrijfscultuur. In 3 jaar tijd is er veel veranderd, in het begin werk je erg adhoc aan klussen, pak je alles aan wat je aan kunt pakken en heb je nergens structuur en processen voor. In het begin vond ik dat leuk. Nu begin ik het vervelend te vinden. Nu ik moeder ben geworden moet ik mijn tijd zo efficiënt mogelijk invullen en dat vereist een goede structuur. En ik merk dat onze klanten het ook heel fijn vinden als we duidelijkheid en structuur aanbieden. Ook voor onze potentiële klanten moeten we duidelijker herkenbaar worden. Kortom als we nog meer willen groeien dan MOETEN we gewoon veranderen. Ons bedrijf moet volwassen worden.
Ik wil echter niet volwassen worden op de oude manier. Van we zoeken een investeerder, nemen nog een paar man extra aan, zetten alles vast in processen en van bovenaf ben ik alles alleen nog maar aan het managen terwijl wij uurtje factuurtje aan het werk zijn. Nee ik wil volwassen worden met een nieuwe en onderscheidende manier van werken. Waarin we nog steeds kunnen werken waar en wanneer wij willen. En niet op basis van uurtje factuurtje maar op basis van een slim systeem. Waarmee we gebruik maken van de kracht van het internet en hierdoor meerdere klanten tegelijk kunnen bedienen. En we van waarde worden voor een grotere groep dan voor slechts een paar klanten.
Door internet op een goede manier te gebruiken is het in deze tijden veel eenvoudiger om dingen voor elkaar te krijgen dan 10 jaar geleden. Dat is in deze 3 jaar tijd al gebleken. Als social media niet hadden bestaan waren we nooit zo snel gegroeid. Nu is het tijd om verder stappen te maken. Tegelijkertijd wil ik onze lezers van ons blog, potentiële klanten en klanten meenemen in deze ontwikkeling.
WIj willen van grote waarde zijn voor onze (potentiële) klanten. Daarom deel ik nu ook met jullie het proces wat we nu aan het doorlopen zijn.
Wil jij ook volwassen worden met jouw bedrijf? Efficiënt geld verdienen? Waardoor je meer verdient in minder tijd? Dit zijn de stappen die wij nu aan het ondernemen zijn. Deze stappen kun jij ook ondernemen!
1. Investeer in een goede coach
Je hebt alleen niet alle wijsheid in pacht. Zelf zit je midden in je bedrijf en is het moeilijk om van bovenaf te bekijken wat beter kan.
Veel ondernemers hebben veel moeite met het vinden van klanten en acquisitie en hebben geen geld om rond te komen. Ze zijn eigenwijs en denken dat ze het allemaal wel zelf kunnen. Echter, om een goed bloeiend bedrijf op te bouwen heb je iemand nodig die je leert hoe je een bloeiend bedrijf opbouwt met winstgevende verschillende inkomensstromen.
Ook wij hebben gekozen voor een coach. Wij volgen het Diamond programma (voor ondernemers die al meer dan een ton verdienen en willen doorgroeien naar een miljoen) bij Laura Babeliowsky. Omdat wij ook iemand nodig hebben die van bovenaf naar ons bedrijf kijkt, met ons meekijkt en ons dingen leert die wij nog niet doen. Die wij vervolgens ook weer kunnen leren aan onze klanten waardoor we van nog grotere waarde zijn.
Zelf zijn wij nu druk bezig met het opstellen van een trainingsprogramma hoe ondernemers met de kracht en mogelijkheden van het internet meer en goed betalende klanten krijgen en zo meer gaan verdienen in minder tijd.
Je moet als ondernemer weten hoe je moet verkopen en hoe je gebruik kunt maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Veel ondernemers zeggen bijvoorbeeld: “via mijn website heb ik nog nooit een klant gevonden en social media kosten me alleen maar tijd”. Dan denk ik, hoe is dit mogelijk. Juist deze kanalen bieden voor iedere ondernemer mogelijkheden. Je moet alleen wel weten hoe en er een geolied systeem voor hebben
2. Verander je mindset ten opzichte van geld
Matthijs en ik verdienen al goed met Socialmedium. Maar we zijn er van overtuigd dat we nog meer kunnen verdienen. Geld verdienen is voor ons belangrijk omdat we dan de dingen kunnen doen die wij leuk en belangrijk vinden. In Nederland wordt er vaak op een vieze / moeilijke manier tegen geld aangekeken. Als je zegt dat je heel rijk wilt worden dan denken mensen dat lukt nooit of je wordt gezien als een Dagobert Duck die alleen maar op zijn centen wilt zitten. Maar ik ben ervan overtuigd dat veel meer mensen goed geld kunnen verdienen. En dat je daardoor juist een betere wereld kunt creëren. Misschien is jou vroeger geleerd dat veel geld verdienen iets slechts is en ten koste gaat van anderen. Maar door het geld dat wij verdienen kunnen wij mensen in de Filipijnen steunen, kinderkleding kopen bij de kleine kledingwinkel om de hoek (in plaats van de grote H&M), eten kopen bij de biowinkel en hoeven we minder te werken waardoor we ook veel tijd met onze 4 maanden oude zoon kunnen doorbrengen.
Wanneer jij denkt dat geld verdienen heel moeilijk is en/of het hebben van veel geld slecht is, dan zal het je ook niet lukken om veel te verdienen. Je zal dan namelijk geblokkeerd worden door je angsten en geen grootse plannen durven te maken voor je bedrijf. Of op de rem trappen als je een bepaald inkomstenstroom hebt gecreëerd. Of voel je je schuldig als je in weinig tijd veel meer verdient dan je ourders ooit verdienden. Wanneer je geen angst hebt. Geen negatieve vooroordelen en emoties met geld. En er van overtuigd bent dat je geld kunt maken dan zul je het ook maken.
3. Stel jezelf een droomdoel
Zonder duidelijk doel om naartoe te werken kom je nergens. Ik zat laatst in een lezing van Arko van Brakel en daar vertelde hij een wijsheid die hij had geleerd van een Indiaans opperhoofd. Die Indiaan leerde Arko het volgende: “Wie naar de top van de berg blijft kijken, komt er vanzelf.” Want wie de top van de berg uit het oog verliest zinkt de moed in de schoenen als hij onderweg een ravijn tegenkomt. Terwijl zelfs een flink ravijn slechts een relatief kleine hindernis is in verhouding tot die hoge bergtop. Bedenk wat jij als droombeeld wilt bereiken met je bedrijf. En zie dit doel als de top van de berg. En blijf altijd werken naar dit doel. Als er iets misgaat is dit te vergelijken met het ravijn. Heb je geen doel en je stuit op een hindernis dan is de kans groot dat je in de fout blijft hangen. Je raakt uit het veld geslagen en je begint weer helemaal opnieuw met iets anders. Je staat weer helemaal onderaan een berg waarvan je de top niet ziet. Zo bereik je natuurlijk nooit de top. Maar heb je je droomdoel voor ogen dan is datgene dat misgaat slechts een kleine hindernis die je simpelweg moet doorbreken en je alleen maar sterkt om tot jouw droomdoel te komen.
Mijn droomdoel is om binnen 5 jaar helemaal financieel onafhankelijk te zijn. Dat ik kan gaan investeren in mooie plannen en nieuwe bedrijven waarvan ik energie krijg en de wereld leuker en beter maken. Dat ik een jaar een wereldreis kan gaan maken met mijn gezin. Daar werk ik heel bewust naartoe.
4. Kies een duidelijke niche. En spreek je niche aan met een duidelijke marketingboodschap
Ondernemers vinden het moeilijk om keuzes te maken. Ze zijn bang dat als ze een keuze maken andere klanten zullen missen en daardoor opdrachten mislopen. Niets is minder waar. Wanneer je je richt op een specifieke doelgroep met een gerichte dienst, zullen klanten je veel sneller en beter weten te vinden. Klanten moeten zich tot jou aangesproken voelen om met je zaken te doen. Jij moet de aangewezen persoon worden voor de mensen in je niche waardoor mensen je als expert gaan zien. Door het kiezen van een duidelijke niche en deze duidelijk te communiceren zullen potentiële klanten het gevoel hebben dat jij de expert bent op dat vakgebied en onderscheid je je duidelijk van je concurrenten. Hoe geloofwaardig ben je als je zegt dat je goed bent in webdesign, programmeren, offline marketing, communicatie, fotografie en dat je voor alle klanten kunt werken. Of dat je zegt dat je goed bent in websites voor zelfstandigen. Wanneer je een goede niche hebt gekozen word je aantrekkelijker en geloofwaardiger voor klanten.
Ook ik worstel erg met het kiezen van een niche. Het maken van keuzes is eng en eist een grote sprong in het diepe. Ik ben bang dat als ik heel duidelijk een niche neer ga zetten ik klanten zal verliezen die zich wellicht niet meer met ons kunnen identificeren. Maar is dit erg? Juist niet! Wij willen immers alleen met de ideale klant gaan werken. De klant die wij het beste kunnen bedienen, die wij de meeste waarde kunnen geven, waar ik het meest enthousiast van wordt, maar die ook het meest enthousiast van mij wordt.
Vanaf september zal onze nieuwe website online zijn met een heel duidelijke niche. Wij gaan ons richten op de zelfstandige en de manager van dienstverlenende bedrijven zoals zorg, training, coaching en advies.
Onze marketingboodschap zal de volgende zijn: Socialmedium helpt zelfstandigen en managers die worstelen met groei, succesvol te worden op internet en een bloeiend bedrijf op te bouwen met goed betalende en loyale klanten.
5. Laat je mailinglijst groeien
Waar iedereen een hekel aan heeft is spam. Digitale nieuwsbrieven worden als iets heel negatiefs gezien. En inderdaad de meeste nieuwsbrieven bevatten alleen maar reclame waar je helemaal niks aan hebt. Toch is er een aantal nieuwsbrieven waarop ik geabonneerd ben en die erg waardevol zijn en boordevol tips staan. Door het aanbieden van een goede nieuwsbrief aan je klant kun je nog beter jouw expertise laten zien en delen. Je inspireert daarmee je potentiële klanten en zult daarmee nog meer waarde rondom je bedrijf creëren. Via je nieuwsbrief kun je je klanten ook op de hoogte stellen van nieuwe blogs of andere interessante informatie die jij beschikbaar hebt. En wanneer jij een waardevolle nieuwsbrief hebt en een waardevolle dienst aan je klant levert vinden je klanten het helemaal niet erg als je ook je bedrijf of diensten via je nieuwsbrief promoot. En als je dit op een goede manier doet zul je merken dat je via je nieuwsbrief heel makkelijk nieuwe klanten krijgt.
Maar omdat mensen zo’n negatieve associatie hebben t.o.v. een nieuwsbrief schrijven ze zich ook niet zo snel voor een nieuwsbrief in. En inschrijvingen heb je wel nodig. Wat je daarom moet doen is iets waardevols toevoegen zodat mensen zich gaan inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Schrijf een ebook met waardevolle tips voor jouw niche, maak een video, of maak een audio-opname. Als mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief krijgen zij deze via een download kado. Met nieuwsbrief software als Aweber en Mailchimp is dit heel eenvoudig in te stellen.
De inschrijfknop voor onze nieuwsbrief is momenteel ook nog veel te weinig zichtbaar. Op de homepage moet je scrollen en kun je je inschrijven. Momenteel zijn we bezig met het schrijven van een ebook met de 5 x 5 sleutels voor succesvol online ondernemen. Binnen 4 weken is deze af en kunnen mensen zich hiervoor aanmelden via een banner op de site.
Wil je je alvast inschrijven voor onze nieuwsbrief? Dat kan via deze link. Je krijgt dan over binnen 4 weken het ebook automatisch in je mail. En je ontvangt ook gratis lessen om succesvol online te ondernemen
6. Het ontwikkelen van een systematisch business model, waarin je niet werkt op basis van uurtje factuurtje
De meeste ondernemers werken op basis van uurtje factuurtje. Ook wij werken gedeeltelijk volgens dit model. Omdat wij nog meer financiële vrijheid willen en slim willen groeien met ons bedrijf en ook meer klanten willen bedienen moet het slimmer kunnen. Daarom zijn wij nu bezig met het het ontwikkelen van verschillende alternatieven van het uurtje factuurtje. Zo zijn wij bezig met het ontwikkelen van verschillende online programma waarin wij ondernemers leren succesvol op internet te werken. De eerste twee programma’s willen wij in september hebben staan.
Ook willen wij nog veel meer ondernemers helpen aan een goede zeer betaalbare website waarmee je echt klanten binnenhaalt en die echt werkt, zonder kennis van techniek. Hiervoor hebben we een hele slimme oplossing gevonden. Dit concept zullen we ook rond september lanceren.
——
Wil je ook doorgroeien naar volwassenheid en financiële vrijheid? En ben je vrouwelijk zelfstandige? Op 16 augustus om 20.00 uur organiseer ik een gratis Teleseminar van een uur. En ik nodig je daar graag voor uit! Tijdens dit seminar wil ik jou inspireren en een duw in de rug geven om een florerend bedrijf op te bouwen. Ik leg je de 5 sleutels uit de mij hebben geholpen om te floreren op het internet. En het mooie is… Deze kun jij ook direct toepassen!
Schrijf je hier in voor het teleseminar.
Ik hoop dat jullie geïnspireerd zijn geraakt door mijn blog. En via een comment jullie ideeen of opmerkingen willen plaatsen. Wil je op de hoogte blijven van onze avonturen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Binnen 4 weken krijg je dan ons ebook, en ondertussen krijg je gratis lessen om online succesvol te zijn. Begin september ontvang je ook een aanbieding voor ons nieuwe online programma. En heb je nu al vragen of opmerkingen rondom dit blog en of succesvol ondernemen? Post hieronder je reactie.
Voor nu tot snel!
Grappig. Ik vind het juist heerlijk om met mensen te werken. Ik wil ook niet zo snel mogelijk financieel binnen zijn om daarna iets anders te doen. Ik hou van het werk dat ik op dit moment doe. Genoeg is genoeg. Maar om hele andere redenen zou ik wel een half miljoen willen hebben om te investeren. Ik denk eigenlijk dat je prijzen ook omhoog kunnen naarmate je product meer gevraagd wordt. We zullen zien.
leuk hoe je tegen het verdienen van geld aankijkt: als iets positiefs wat je vrijheidsgraden en nieuwe mogelijkheden geeft. Ik heb totale financiele vrijheid gecreerd door op tijd ( op mijn 20 ste gestart en nu 26 jaar verder met ruim 30 panden zonder de bank) in vastgoed te gaan beleggen. Nu kan ik gaan doen (al 2 jaar mee bezig) wat ik altijd wilde: een nieuw product in de trendy food business in de markt zetten. Het product is bijna klaar en nu wil een multinational het misschien al kopen : zijn in gesprek. Ik heb mijn vastgoed kunnen opbouwen door goede banen en daarna 10 jaar uurtje factuurtje als interim manager en 20 jaar "gas" geven en nooit "nee"zeggen.. Nu die markt al 2 jaar is ingestort "dwingt" mij dit om nieuwe kansen te zoeken ( na een afkick periode van bijna een jaar) niet makkelijk maar door de financiele onafhanhelijkheid zonder stress. Dus wees slim, actief en neem initiatief!! Succes allemaal; het kan echt!