By Alexandar Djuric | 13 April, 2012 | 11 Comment
“Moeten wij ook gaan twitteren en een Facebookaccount aanmaken?” Binnen veel bedrijven is de afgelopen tijd die vraag gesteld en beantwoord. En na die vraag positief of negatief te hebben beantwoord, heeft de volgende kandidaat zich gemeld in de vergaderruimte: Pinterest. In de eerste plaats zal veelal de vraag rijzen: wat is het? Gevolgd door: moeten we met ons bedrijf ook op Pinterest? In sommige gevallen kan daarop volmondig ja worden gezegd, maar voor sommige bedrijven is Pinterest iets minder zinvol. Lees verder en kom erachter of Pinterest een meerwaarde heeft voor jouw bedrijf.
Wat is Pinterest?
Het zoveelste sociale medium naast Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+? Ja, de aantallen lopen inmiddels flink op, maar Pinterest is toch echt iets heel anders. Met Pinterest deel je namelijk foto’s, afbeeldingen en filmpjes met elkaar (hoofdzakelijk foto’s). Het doel daarvan is om als bedrijf je stijl te uiten, aan anderen te laten zien waar je van houdt, wat je te gek vindt of wat je fascineert. Met de foto’s die je deelt inspireer je anderen, maar anderen kunnen jou net zo goed inspireren met hun foto’s.
Hoe werkt Pinterest?
Als je een account hebt aangemaakt dan heb je de beschikking over prikborden en punaises. De prikborden (boards) kun je allemaal een naam geven, zoals ‘Onze Stijl’, ‘Favoriete Apps’, ‘Interessante boeken’ en ‘Onze Mensen’. Dit is een heel basic begin, zoals we bij onze eigen Pinterest ook hebben gedaan. Nu wil je die prikborden vol gaan hangen en struin je met je punaises het internet af. Kom je iets tegen dat je op je board wilt plaatsen, dan kun je een foto pinnen. Je hoeft alleen maar op ‘Pin It’ te drukken, een omschrijving toe te voegen, de juiste board selecteren en de foto wordt geplaatst. Om foto’s en filmpjes van webpagina’s op je prikbord te krijgen, installeer je de Pin It button.
Wat is de meerwaarde van Pinterest voor een bedrijf?
Is het voor bedrijven zinvol om een Pinterestaccount aan te maken? Het antwoord daarop is, ja. Het biedt een bedrijf namelijk de volgende kansen:
Mensen kunnen via Pinterest een foto plaatsen over hoe ze jouw product gebruiken. Deze foto heeft 98 likes, 6 comments en 529 repins. Oftewel: de foto is door 529 mensen overgenomen op hun eigen Pinterest.
Hoe benut je de bovenstaande kansen optimaal? Als je aan een beter imago wilt werken (bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord werken), toon dat dan door foto’s te delen die dat op een mooie manier aantonen. De naamsbekendheid zal groeien naarmate meer mensen de prikborden van jouw bedrijf gaan volgen, er steeds meer likes worden geplaatst en jouw foto’s worden overgenomen door anderen, die het weer op hun eigen prikbord zetten (re-pinnen). Pinterest biedt daarnaast de mogelijkheid om een kijkje in het leven van jouw doelgroep te nemen. Kotex (bekend van maandverbanden en inlegkruisjes) deed dat op een geheel eigen manier. Meer traffic naar je website krijgen, realiseer je door foto’s afkomstig van je eigen website op een van je boards te pinnen. Bij het pinnen van een foto wordt automatisch een url meegegeven. Je kunt er ook voor kiezen om in de beschrijving van een pin een url te plaatsen. Wist je trouwens dat Pinterest een belangrijke bron kan zijn voor meer verkeer naar je website? Uit onderzoek is gebleken dat websites meer verkeer kregen vanaf Pinterest dan LinkedIn, YouTube en Google+ samen! Zorg er daarnaast voor dat je op Pinterest een goede mix creëert van eigen producten en foto’s en producten die heel goed passen bij het gedachtegoed van jouw bedrijf. Deze kinderwinkel en Amerikaanse biologische supermarkt hebben dat heel goed gedaan.
Is Pinterest voor alle bedrijven nuttig?
Dat is afhankelijk van twee dingen: ten eerste wie erop Pinterest zit en ten tweede aan het soort bedrijf. Cijfers laten zien dat meer dan driekwart van de gebruikers vrouw is. Bijna eenderde van de gebruikers is tussen de 24-34 jaar, een kwart is tussen de 35-44 jaar. Of Pinterest een meerwaarde heeft voor een bedrijf is ook afhankelijk van het product dat gemaakt wordt en de branche waar het bedrijf werkzaam in is. Haal het doel van Pinterest weer even voor ogen: het delen van prachtige foto’s, afbeeldingen en video’s, laten zien wat de stijl van een bedrijf is en anderen inspireren. Denk jij dat jouw bedrijf mooie en interessante foto’s/afbeeldingen/video’s heeft om te delen of relevante foto’s/afbeeldingen/video’s kan vinden op internet? Dan kun je beginnen. Soms zijn er zelfs bedrijven die je in eerste instantie niet op Pinterest verwacht vanwege hun product, maar die toch een mooie, goed gevulde en populaire account weten neer te zetten. Zeg nou zelf: een fabrikant van computeronderdelen verwacht je toch niet zo snel Op Pinterest? Nou, ze doen het wel. En goed ook.
Pinterest-tips voor bedrijven
Heb je Pinterest en heb je hele nuttige tips die je met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een reactie. Socialmedium heeft natuurlijk ook Pinterest. Maar aangezien we nog maar net zijn begonnen, hangen onze prikborden nog lang niet helemaal vol met interessante dingen die wij met je willen delen. Daar gaat best wel wat tijd inzitten, zoals je zelf misschien al gemerkt hebt. De komende weken gaan we met z’n allen bezig om onze prikborden vol te hangen met interessante foto’s, afbeeldingen en filmpjes die we graag met jullie willen delen. Houd onze Pinterest dus in de gaten! Michelle en Simone zijn een tijdje geleden al met Pinterest begonnen. Bekijk hun prikborden om te zien welke bijzondere en inspirerende dingen zijn daar hebben hangen.
Tuurlijk heeft je bedrijf er wat aan. Pinterest kan erg goed gebruikt worden voor SEO doeleinden. Hier vond ik daar een aardig artikel over.
http://onlineambitie.nl/artikelen/seo-met-pinterest.php
Pullens, Erik-Jan, 0871083...
Gebruikte tool: ABCya! Word Clouds for Kids! Als g...
Hallo,
Ik vroeg mij af hoe http://pintrest.com/source/+urlvanjouwbedrijf precies werkt.
Ik doe mijn thesis rond Pinterest en zou het dus interessant vinden om eens zo'n zoekresultaat daarvan te zien en te bespreken.
Alvast bedankt!
Justine
Hey Justine,
Zelf ben ik ook voor mijn stage onderzoek aan het doen naar Social Media gebruik door bedrijven. Ik ben wel benieuwd naar jouw onderzoek naar Pinterest. Kunnen wij misschien iets voor elkaar betekenen? Mvg. Caithlin
Ik zou me ook focussen op Nederlandse sites zoals http://www.expodi.nl
[...] Bron: Social Medium [...]
[...] https://www.socialmedium.nl/blog/pinterest-heeft-jouw-bedrijf-er-iets-aan/ [...]
[...] alternatieven zoals Twitter, Google+ of Pinterest (wil je meer of de laatste weten dan zou je eens dit artikel op socialmedium.nl door kunnen lezen), maar geen van alle zijn zo populair als Facebook. Richt je je meer op B2B? Dan [...]
[...] maar wat heb je er als organisatie nou aan? Allereerst wil ik duidelijk maken dat Pinterest weer een extra sociaal medium is, het is dus geen doel op zich. Ook is het afhankelijk van het product of dienst dat je verkoopt. [...]
[…] https://www.socialmedium.nl/pinterest-heeft-jouw-bedrijf-er-iets-aan/ […]
[…] https://www.socialmedium.nl/pinterest-heeft-jouw-bedrijf-er-iets-aan/ […]