By admin | 15 February, 2012 | 7 Comment
De snelst groeiende website op dit moment is het sociale prikbord Pinterest. Pinterest is een online prikbord, je kunt zaken ‘pinnen’ die jou interesseren, andere mensen kunnen deze ‘pins’ weer ‘liken’ en ‘repinnen’. Naast het delen van interesses kun je een netwerk opbouwen en vrienden volgen. Pinterest omvat een magische mix tussen social bookmarking en de visuele wereld. Het grote verschil met andere social bookmarking sites is de visuele eenvoud; het uitsluitend kunnen delen van beeld.
De cijfers die ik vond op DutchCowboys bevestigingen dat Pinterest booming business is. Recentelijk behaalde Pinterest de grens van 10 miljoen gebruikers. De wetenschap dat het in 2009 is opgericht en in oktober 2010 ‘slechts’ 40.000 gebruikers kende, maakt dit getal des te indrukwekkender. Maandelijks maken 9 miljoen unieke gebruikers gebruik van Pinterest, op dagbasis betekent dit zo’n 2 miljoen gebruikers! Interessant is dat 97,7% van de (Amerikaanse) Pinterest fans vrouwen betreft, en dat terwijl Pinterest is bedacht en ontwikkeld door drie mannen!
Internet wordt steeds socialer en visueler
Nieuwe sociale netwerken bieden nieuwe online communicatiekansen. Zoals ook tijdens de introductie van bijvoorbeeld Google+ buigt menig marketeer zich momenteel over de mogelijkheden van Pinterest. Pinterest meldt via haar etiquette dat het geen platform is en zeker ook niet wil worden waarop merken aan eenzijdige en platte zelf-promotie kunnen doen. Dit dwingt merken om creatief te zijn en na te denken vanuit mogelijke interesses van potentiële volgers. Het delen en liken van foto’s is veel laagdrempeliger dan het delen van saaie, lange lappen tekst. Het internet krijgt een steeds socialer maar ook visueler karakter. Dit blijkt naast het ontstaan van apps en netwerken als Pinterest ook uit bijvoorbeeld de explosie van de Instagram community en de nieuwe Facebook timeline waar steeds meer aandacht is voor beeld.
Tips om Pinterest in te zetten als bedrijf
Onder het motto “goed voorbeeld doet volgen” beginnen we met het claimen van (bedrijfs)accounts en installeren we direct ook maar de “Pin it” button op onze browser als een soort actieve herinnering aan het sociale netwerk die vooral de snelheid en het gebruiksgemak ten goede komt.
Stel je netjes voor
Een compleet, verzorgd en ingevuld profiel is belangrijk. Dit is het eerste wat mensen zien en waar ze op (be)oordelen. Vermeld de standaard informatie: website en andere kanalen. Maar wijk vooral ook af van de standaard: be creative!
Geef je merk en/of bedrijf een gezicht
Ieder bedrijf wordt gemaakt of gekraakt door de mensen die er werken. Beelden kunnen merken en bedrijven personaliseren en een stuk tastbaarder maken. Dit zorgt voor een band en hoge(re) betrokkenheid. Vertel je verhaal, ambities en dromen door middel van foto’s. Producten en of diensten (platte commercie) zit niemand direct op te wachten.
Meerdere boards
Bij Pinterest gaat het om het delen en liken van interesses, niet om hele producten en dienstenpakketten aan de man te brengen. Waarom zouden mensen jouw bedrijf willen volgen? Uit welke interesse komt die behoefte voort? Maak verschillende boards, voor verschillende interesses.
Laat je inspireren
Niemand wordt enkel geïnspireerd door zijn eigen doen en laten of dagelijkse werk. Deel dit met anderen! Laat zien door wie, wat of welke afbeeldingen jouw bedrijf geïnspireerd wordt. Naast een board voor je eigen successen en verhalen kan een board gemaakt worden waar ruimte is voor user generated content. Wat inspireert jouw vrienden?
Pinterest en SEO
Als gebruikers afbeeldingen delen via verschillende boards wordt de oorspronkelijke bron automatisch overgenomen. Dit biedt potentie om veel websitebezoek te stimuleren en genereren. In de omschrijvingen van ‘pins’ en afbeeldingen valt veel winst te behalen. Gebruik woorden (interesses!) die op jou en je bedrijf van toepassing zijn. Maar vergeet niet dat het een sociaal netwerk is en dat het dus draait om interacties, gesprekken en connecties. Interactie resulteert in likes, repins en comments wat uiteindelijk zorgt voor een groter bereik en meer traffic.
Leren van vrienden
Via http://pinterest.com/source/website.nl/ (met jouw URL op de plek van website.nl) kun je zien welke pins door gebruikers van Pinterest zijn gebruikt. Als je beter inzicht hebt in de mensen (en hun interesses!) die je interessant vinden kun je hier je uitingen weer op aanpassen en nóg interessanter worden.
Communiceer je Pinterest-account
Als niemand weet dat je te vinden bent op Pinterest zal niemand je gaan volgen. Deel je aanwezigheid met de rest van de wereld, maak hiervoor gebruik van alle andere social media, digitale handtekeningen en bijvoorbeeld door een Volg Button van Pinterest.
Maak je eigen content ‘pin-baar’
Zorg ervoor dat mensen jouw content kunnen delen, of beter gezegd: pinnen. Pinterest biedt een zogenaamde bookmarklet tool waarmee mensen eenvoudig afbeeldingen op een website kunnen selecteren om toe te voegen aan hun Boards. Controleer of deze tool voor de website van jouw bedrijf ook goed werkt en niet per ongeluk wordt
Een account aanmaken op Pinterest kan alleen nog op uitnodiging, wil jij een uitnodiging ontvangen? Laat je mailadres hieronder achter en wie weet ontvang jij een invite voor Pinterest.
Happy Pinning!
Mijn Pinterest: Petersmitch
[...] Pinterest wordt al volop gebruikt door tijdschriften, mode, reiswereld, lifestyle merken. Misschien zie je niet meteen de link met je eigen bedrijf om hieraan te beginnen. Maar toch kunnen technische of dienstverlende bedrijven ook heel goed hun diensten op een andere manier in het voetlicht brengen. (uitgebreid artikel hierover op: Social Medium) [...]
Leuk, ben benieuwd.
Waarom kan niemand volgen op pinterest? Ook degene die miij volgt word niet weergeven in mij profiel.
Wie kan mij hier mee helpen?
Hallo wil heel graag een account aanmaken maar weetniet hoe... Mvg Suus Suuspelk@yahoo.com
Graag wil ik een acount aanmaken
edhooijmans@home.nl
Pinterest is een uitstekend idee hiervoor. Wel zou ik alvast ook beginnen met een account op http://www.expodi.nl is een soort Nederlandse variant
[...] https://www.socialmedium.nl/wat-is-social-media/pinterest-is-booming-business/ [...]