Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

Social media? Klaar voor de volgende stap; community management

By admin | 3 February, 2012 | 0 Comment

De impact van social media
Social media hebben gezorgd voor een ongekende revolutie. Het internet dat eerst alleen bestemd was voor bedrijven en nerds is nu van en voor iedereen. Het tweerichtingsverkeer dat het internet tegenwoordig kenmerkt zorgt voor een extreem sociaal karakter. Internet wordt nog sterker dan ooit een sociaal bindmiddel.

Iedereen kan een community oprichten en zo mensen in beweging brengen en letterlijk de wereld veranderen. De directeur van Unilever zei ooit over de opstanden in Egypte “If they can bring down the government of Egypt in a few weeks, they can bring us down in nanoseconds”. De opstanden in het midden oosten zijn mede mogelijk gemaakt door de kracht en het bereik van social media.

Bedrijven zijn bang om de boot te missen en huren een zogeheten goeroe in om hun een social media strategie te ontwikkelen. De huisstijl wordt keurig integraal doorgevoerd online, medewerkers worden opgezadeld met een minimum aan tweets per dag en er wordt een ludieke Facebook actie gelanceerd om fans te krijgen. Easy toch, social media?

Toekomst van social media
Veel goeroes en bedrijven denken er op deze manier vanaf te komen en helemaal bij de tijd te zijn. Dream on. Ik geloof in de toekomst en echte kracht van de nieuwe online mogelijkheden en middelen. Kanalen aanmaken, vullen en gebruiken kan iedereen en doet nu ook bijna iedereen. Dat is stap 1. Een veel grotere uitdaging is het succesvol inzetten en bieden van relevante content van en binnen de kanalen. Stap 2 heeft te maken met strategie, ontwikkeling en content.

Strategie
Een succesvolle online communicatiestrategie is het grote gedachtegoed. De omschakeling van een traditionele communicatiestrategie naar een zogeheten 2.0 communicatiestrategie. Een online verlengstuk van de kerndoelen van jouw organisatie. Een verlengstuk dat integraal versterkt.

Ontwikkeling
De strategie wordt tastbaar in de kanalen en middelen. Interactie, integratie met social media en usability zouden naar mijn idee altijd de uitgangspunten moeten zijn voor de middelen. Een prachtige Facebook fanpage zonder concreet doel voor ogen is leuk, maar is nog niet genoeg. Een doelgroep luistert pas als de middelen boeien, inspireren, luisteren, meedenken en meepraten.

Content
Relevantie is het sleutelwoord voor het bouwen van een duurzame relatie met je waardevolle fans, volgers, lezers en bezoekers. De kern is het aanbieden van relevante informatie, via het juiste kanaal en voor het juiste publiek. Hier wordt de cirkel weer rond. Hier bewijzen een goede strategie, de juiste middelen en relevante content de kracht van online communicatie.

Community management
Communicatie gaat niet meer om zenden of ontvangen. Online communiceren begint met luisteren (monitoren). Mensen en vooral meningen zijn overal, merken zijn onderwerp van gesprek, de producten worden geprijsd op Vergelijk.nl, beoordeeld op Kieskeurig.nl, veroordeeld op Radar.nl en verkocht op Marktplaats. Merken kunnen nu met behulp van social media hun doelgroep 1-op-1 stimuleren én faciliteren met relevante content en informatie. Een community leeft, een community bestaat uit mensen en mensen zitten niet stil. Als community manager is het daarom van groot belang dat je de behoeften van je community signaleert en daar adequaat op reageert door waar nodig de strategie en middelen bij te schaven aan de wensen van de community.

Op basis van een doordachte online communicatiestrategie middelen ontwikkelen waarbinnen relevantie content aangeboden wordt voor het juiste publiek. Dát is het streven. Dát is een magische wisselwerking tussen klanten, fans, werknemers en anderen. Dát is community management. En dát is wat mij betreft de toekomst.

 

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *