Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

Bereik meer publiek met een Facebook advertentiecampagne

By Alexandar Djuric | 12 July, 2012 | 1 Comment

Bereik meer publiek met een Facebook advertentiecampagneHoe zorg je als bedrijf voor meer likes op Facebook? Hoe zorg je ervoor dat je via Facebook je bedrijf of een speciale actie extra onder de aandacht brengt? Het antwoord daarop: een Facebook advertentiecampagne. In drie stappen wordt je uitgelegd hoe je zo’n campagne voor jouw bedrijf kunt opzetten. Daarnaast ontvang je onmisbare tips! En als kers op de taart krijg je een kijkje achter de schermen bij een Facebookcampagne voor een klant van ons.

Facebook advertentiecampagne opzetten is fluitje van een cent
Uit eigen ervaring kunnen we je vertellen dat het opzetten van een Facebook advertentiecampagne een fluitje van een cent is. Je doorloopt met het grootste gemak de volgende drie stappen:

  1. Ontwerp je advertentie;
  2. Bepaal je doelgroep;
  3. Bepaal budget en looptijd van de campagne.

Een tijdje geleden hebben we al eens een campagne opgezet voor een klant en momenteel hebben we een advertentiecampagne voor bouwgigant Heijmans lopen. Door een goede opzet van de campagne, worden er goede resultaten behaald. Dankzij een paar onmisbare tips voor Facebookcampagnes moet het jou ook lukken om een effectieve Facebook advertentiecampagne op te zetten.

Stap 1: ontwerp je advertentie
Het opstarten van een advertentiecampagne begint met een ontwerp van je advertentie. Eigenlijk is dit een van de belangrijkste onderdelen bij het wel of niet slagen van jouw actie. De afbeelding is de eyecatcher, niet de tekst. Besteedt hier dus veel aandacht aan.

Kies uit twee verschillende soorten advertenties
Je hebt bij stap 1 de keuze uit twee soorten advertenties, namelijk een:

  • Facebook-advertentie
    Een standaard advertentie waarmee je reclame maakt voor een Facebook-pagina, evenement of bijvoorbeeld je eigen website. Dit is de advertentie die terecht komt in de advertentiekolom aan de rechterkant van Facebook.
  • Gesponsord verslag
    Bij een gesponsord verslag worden statusupdates over jouw bedrijf of actie gepromoot. Voorbeeld: Michelle en Simone zijn vrienden op Facebook. Michelle meldt een kop koffie te hebben gedronken bij Starbucks en heeft het koffiebedrijf in een statusupdate getagd. Starbucks promoot de statusupdate van Michelle vervolgens op Simone’s tijdlijn (ze zijn vrienden) en in de rechter advertentiekolom.

Stap 2: bepaal je doelgroep
Heb je een datingssite en wil je adverteren op Facebook, dan is het natuurlijk niet interessant dat je advertentie gelezen wordt door gelukkige stelletjes. Je wilt een specifieke doelgroep aanspreken. Dat kun je heel gericht doen door onder andere de volgende keuzes te maken:

  • Locatie (land, stad)
  • Doelgroep (leeftijd, geslacht)
  • Interesses
  • Contacten op Facebook (toon je advertentie bijv. alleen aan personen die geen fan zijn van je bedrijf of juist alleen aan je fans)
  • Geavanceerde demografische gegevens (m/v, relatiestatus, talen)
  • Opleiding en werk

Stap 3: bepaal budget en looptijd
Bij stap 3 geef je aan hoeveel budget je maximaal wilt uitgeven aan de campagne. Dat kun je doen per dag of voor de gehele actie. Als het budget verbruikt is, zal de advertentie ook niet meer te zien zijn. Verder kies je voor een prijsstelling, waarbij betalen per muisklik een veelgekozen optie is.

Facebookcampagne voor bouwbedrijf Heijmans
Voor bouwbedrijf Heijmans hebben wij een Facebook advertentiecampagne opgezet. Thema was de Dag van de Bouw. Doel was om via Facebook de nieuwbouwprojecten te promoten en mensen aan te zetten om de projecten in het echt te bekijken. Onderdeel van de campagne was een actie waarbij je een VIP-tour kon winnen naar de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Om die actie onder de aandacht te brengen, hebben we drie verschillende advertenties op Facebook geplaatst.

Voorbeelden van Facebook advertentiecampagnes van SocialmediumDe drie advertenties leverden ongeveer evenveel klikken op. De conversie was in deze campagne gedefinieerd als de gewogen optelsom van handelingen zoals ‘liken’, reacties, inschrijven bij evenementen etc. De eerste advertentie leverde een zeer lage conversie op, omdat de landingspagina onvoldoende aansloot bij de advertentie. De tweede advertentie presteerde een stuk beter, omdat de tekst een stuk beter aansluit bij de landingspagina. De conversie van de derde advertentie was veruit het best. De reden was dat deze advertentie alleen zichtbaar was bij vrienden van mensen die al fan waren van de Heijmans pagina. Mensen laten hun gedrag in belangrijke mate beïnvloeden door het gedrag van hun vrienden, die vertrouwen ze en vinden ze belangrijk. Hierdoor ontstaat een sneeuwbaleffect op basis van vertrouwen. Dit is de kracht van Facebook en kan je dus ook gebruik van maken bij je Facebook advertentie.

Onmisbare tips voor een effectieve Facebookcampagne
Hoe zorg je ervoor dat je een effectieve Facebookcampagne opzet, die het gewenste resultaat oplevert? Doe je voordeel met onze tips, zodat je straks hogere resultaten boekt.

  • Experimenteer met verschillende advertenties
    Door met verschillende advertenties te experimenteren, ontdek je welke advertentie het beste loopt en kun je andere ad’s stopzetten.
  • Gebruik verschillende afbeeldingen
    Een goede afbeelding is essentieel voor een succesvolle campagne. Het is veel belangrijker dan de titel of tekst van een advertentie. Gebruik verschillende afbeeldingen en ontdek welke afbeelding zorgt voor de meeste clicks.
  • Target vrienden van fans
    Door vrienden van jouw fans te targetten, krijgen zij sowieso de advertentie te zien. Een slimme manier van adverteren, want er bestaat een grote kans dat vrienden van jouw fans gelijke interesses hebben.

Hulp bij het opzetten van jouw Facebook-advertentiecampagne
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Facebook-advertentiecampagne? Wij bij Socialmedium helpen je graag. Ook voor het ontwerpen van een nieuwe omslag of de ontwikkeling van apps en tabbladen kun je bij ons aankloppen.

Meer weten over Facebook-advertentiecampagnes?
Wil je meer te weten komen Facebook-advertentiecampagnes? Wij hebben twee artikelen voor je, die niet alleen interessant zijn, maar ook heel leerzaam.

Facebook adverteren 10 tips & tricks (Frankwatching)
Tips voor adverteren op Facebook (Facebook)

1 Comments

11 October, 2013 Reply

Hallo Alexandar,

Ik heb laatst een advertentie op Facebook live gezet. Dit ging om een win actie. Dit is de eerste advertentie voor de site en heb er €20,- voor gebruikt om te kijken wat het zou doen.
Het bereik was 40.000 mensen. Maar de campagne loopt bijna tot een einde en er zijn net iets meer dan 5.000 personen bereikt. Heb jij een idee waarom niet de totale 40.000 mensen mijn advertentie niet hebben gezien?
(er is een frequentie van 3,1 gemiddeld)

Ik hoop dat je er een antwoord op hebt!

Vriendelijke groeten,

Jori Helberg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *