By admin | 1 February, 2012 | 4 Comment
Social media, de meeste organisaties willen er wel iets mee. Ik verwacht dat eind 2012 bij veel bedrijven de LinkedIn, Twitter en Facebook accounts wel staan. Medewerkers hebben een LinkedIn, Facebook en Twitter training gehad en de accounts staan.
Eind 2012 verwacht ik dat er het volgende staat bij 50% van BV Nederland, die besluit iets met social media te willen doen:
Blog
Youtube
Social media horror scenario
Begin 2013 is het dan zover. Bedrijven denken klaar te zijn met social media. Alle maatregelen zijn toch getroffen? Maar dan? Dan gebeurt er het volgende:
Een horrorscenario mijns inziens, maar een grote valkuil waar veel organisaties in dreigen te vallen.
Voorkom een social media horrorscenario
Organisaties richten zich te veel op de middelen en denken niet na wat te willen met al die accounts. We moeten iets met social media wordt er geroepen. Social media experts prediken voor Twitter, Facebook en LinkedIn en weten haarfijn te vertellen hoe al deze netwerken praktisch werken. Maar in hoeverre wordt er echt met de organisatie meegedacht? Waarom wil je als organisatie social media inzetten? Wat zijn de doelen? En hoe kan je de middelen zo gebruiken dat deze doelen worden verwezenlijkt? Ben je als organisatie je er van bewust dat het inzetten van social media niet eenmalig is, maar een continue doorlopend proces?
Wees voorbereid voordat je begint
Het goed en effectief inzetten van social media is naar mijn mening niet iets wat je zomaar doet. En ook niet iets dat je meteen tonnen geld oplevert. (Je wordt niet zomaar trending topic en trending topic worden moet geen doel op zich zijn.) Het inzetten van social media vereist veel binnen een organisatie, een cultuuromslag, doorzettingsvermogen een andere manier van denken en daardoor communiceren. Zo’n proces zal continue en voortdurend lopen. Communicatie gaat steeds sneller en mobieler op steeds meer netwerken en platformen, dit is een ontwikkeling die doorloopt en waarvan ik geen einde zie. Het opleiden van personeel hoe iets werkt is een eerste stap, maar het uitvoeren, het effectief en slim gebruiken verschilt van de persoon, het beroep en de daarbij gestelde targets of doelen.
Diep ingesleten in de organisatie
Social media moet diep in de wortels van iedere organisatie ingesleten zijn. Dit heeft tijd nodig. Het gebruik ervan zou voor iedereen net zo gewoon moeten zijn als Word, Excel en Powerpoint. Niet alleen op afdelingen als marketing, communicatie of sales, maar ook bij financien, facility management of productontwikkeling. Daar moet goed over worden nagedacht. Een social media expert kan dit niet alleen. Hiervoor is een groep mensen nodig binnen de organisatie (het liefst zo divers en verschillend mogelijk), maar ook klanten en andere stakeholders. Mensen die de organisatie snappen en de organisatie kunnen doorgronden. Een groep die anderen ook weer binnen als buiten de organisatie kunnen betrekken. Zo’n projectgroep zal in de toekomst belangrijk zijn voor het trekken van de kar. Het motiveren van anderen en het pro-actief kunnen reageren op nieuwe mogelijkheden die in de toekomst zullen worden uitgevonden.
Content
Wanneer je weet wat je precies wilt met social media en welke kanalen je waarvoor wilt gebruiken is een goede contentstrategie uitermate belangrijk. Je kunt je als organisatie bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
Vervolgens bedenk je je bij elke vraag welke informatie je daarvoor nodig hebt en of daar content voor geproduceerd moet worden. Goede content in woord, beeld en film geven de input voor het vullen van de middelen. Content kun je zelf schrijven, filmen of fotograferen, maar er is ook voldoende content te verzamelen van anderen via andere kanalen. Daarnaast komt er ook content van je klant binnen, vragen, ervaringen, positieve en negatieve ervaringen. Ook de accounts van medewerkers leveren een bron van input. Sommige informatie komt automatisch op je af andere informatie moet je zelf verzamelen. In totaal komt er dus een grote brei van informatie en informatie stromen die via de juiste kanalen kan worden uitgezet. Een of meerdere community managers kunnen de aanlevering van de content regelen en structureren in samenspraak met bijvoorbeeld bovengenoemde projectgroep.
Middelen
Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Yammer, blogs en andere sociale netwerken zijn slechts de middelen voor het verspreiden van de informatie. Het is belangrijk dat je weet hoe je ze inricht en welke informatie je op welke kanalen uitzet. Maar ook hoe je de kanalen met elkaar koppelt. Wanneer de juiste strategische keuzes zijn gemaakt, de projectgroep draait, social media gedragen wordt binnen de organisatie, de content draait en dit alles als een continue proces wordt gezien, zal de inzet van de middelen niet heel ingewikkeld zijn. Maar om zover te komen is voor veel organisaties een lange weg te gaan…
Super goed blog Simone! Het gebruik van socialmedia moet absoluut vanuit een bedrijf worden gestimuleerd! Sluit een beetje aan bij mijn blog! Waarom bloggen als bedrijf? http://www.raymonschouwenaar.nl/2012/02/waarom-bloggen-als-bedrijf/
[...] mijn vorige blog waarschuw ik voor het social media horror scenario. Waarin ik er niet aan twijfel dat de middelen op een gegeven moment bij organisaties staan, [...]
[...] mijn vorige blog waarschuw ik voor het social media horror scenario. Waarin ik er niet aan twijfel dat de middelen op een gegeven moment bij organisaties staan, [...]
[...] de kansen en zoek de specifieke mogelijkheden voor jezelf of je bedrijf. Zoals Simone Levie zei: Voorkom het horror scenario. Enjoy social media! Tweet Jeanet Bathoorn is auteur van bestseller 'Get Social', [...]