By admin | 1 September, 2012 | 3 Comment
In tegenstelling tot wat business coaches, organisatiedeskundigen en goeroes ons maar al te graag willen doen laten geloven zijn er geen ijzeren wetten om succesvol te worden/zijn als ondernemer en organisatie. De werkelijkheid is simpelweg te complex en chaotisch om te kunnen vangen in business- en marketingwetten. Bij elke ‘regel’ zijn talloze voorbeelden die deze logenstraffen.
Volg vooral niet de (nieuwste) theorieën en inzichten over management & organisatie om je bedrijf slim te organiseren. De lijst is lang en groeit voortdurend: 306-feedbackgesprekken, brand key performance indicators, evidencebased management, lean six sigma, holistisch leiderschap, het nieuwe werken etc. etc. Heel opmerkelijk is dat nog nooit bewezen is dat het toepassen van een van de vele theorieën daadwerkelijk tot meer rendement leidt. De enigen die er rijk(er) van worden zijn de managers, adviseurs en uiteraard de bedenkers. Wel is er een bewezen negatief verband tussen het aantal managers en het rendement en het aantal innovaties. Als je er over nadenkt is het krankzinnig om dikke lagen overhead in bedrijven/organisaties aan te brengen die niks anders doen dan anderen vertellen hoe ze moeten werken en organiseren. Bij hogescholen, woningbouwcorporaties en universiteiten wordt er maar liefst 30% van het budget besteed aan management(advies), bij ministeries is dit zelfs 45%! Hoezo compleet doorgeslagen geloof in de zegeningen van management? Het geheim van veel succesvolle familiebedrijven is dat ze een zeer bescheiden managementlaag hebben en zich bezighouden met de dingen die er echt toe doen. Het beste voorbeeld hiervan is op dit moment misschien wel het zeer succesvolle Jumbo.
Hoe dan wel? Het bevrijdende is dat dat eigenlijk heel weinig uitmaakt. Doe vooral iets wat je geweldig vindt om te doen en waarvan je overtuigd bent dat het problemen van anderen oplost of anderen simpelweg gelukkiger maakt. Lees, kijk, vraag en ervaar hoe andere ondernemers een succes maken van hun bedrijf. Volg vervolgens heel erg je gevoel; bij welke manieren/onderdelen heb je het gevoel dat ze bij je passen en de overtuiging dat ze jou succes gaan brengen? Breng deze samen en geef er je eigen draai aan, kortom maak er je eigen unieke eclectische business(model) van.
Samen met Jossi en onze Filippijnse programmeur Joms ben ik druk bezig om ons nieuwe bedrijf Groeigrenzeloos op te zetten. Wij gaan internet-ondernemers faciliteren en helpen om meer te verdienen in minder tijd door het uitbesteden van webdevelopment aan Filippijnse programmeurs. Mijn doel is dat dit binnen vijf jaar uitgroeit tot een (online) opleidingscentrum/universiteit waar Filippijnse programmeurs en internationale bedrijven ontzettend veel baat bij gaan hebben. Ik deel graag met je het spannende proces van het opzetten van ons nieuwe bedrijf.
Hieronder alvast mijn mening en invulling van enkele belangrijke onderdelen die ik en/of ‘ze’ adviseren aan startende ondernemers om te doen.
Marktonderzoek
Het lijkt ontzettend voor de hand liggend om een doelgroepanalyse en concurrentieanalyse te doen. Het berust alleen altijd op aannames en onzekerheidsmarges. En is daarmee absoluut geen garantie voor succes. Bovendien, wat doe je met de uitkomsten? Stel dat er veel concurrentie is, dan kan dat een goed teken zijn, omdat het blijkbaar een kansrijke niche is. Het kan echter juist ook een slecht teken zijn omdat het aanbod de vraag overtreft. Voor Groeigrenzeloos heb ik daarom nauwelijks marktonderzoek gedaan. Ook omdat ik het erg saai en tijdrovend vind om te doen. Ik weet dat er bijna geen web-outsourcingsbedrijven zijn die zich richten op kleine Nederlandse internetondernemingen. Ik weet ook zeker dat er ontzettend veel Nederlandse internetbedrijven zijn die veel baat hebben bij het outsourcen van web development.
Het bekendste succesvolle bedrijf die wars was (is?) van marktonderzoek, is Apple. Als Apple wel marktonderzoek had gedaan was het waarschijnlijk een slap aftreksel geworden van Microsoft. Steve Jobs was er simpelweg van overtuigd dat apparaten een verlengstuk moesten zijn van de menselijke geest in plaats van andersom. Dit, en zeker niet de uitkomsten van marktonderzoek, bepaalde het type producten dat ze gingen maken.
Duidelijk doel
In het begin had ik geen duidelijk doel met ons bedrijf. Het enige wat ik wist dat ik dolgraag met mijn partner Simone een eigen internetbedrijf wilde hebben, met een gaaf team, met hele gave projecten, gave klanten en een goed inkomen. Zonder duidelijk doel en verwachtingen, maar met veel drive en enthousiasme begonnen we ons bedrijf. Ik merk dat veel jonge mensen ook nog geen duidelijk doel hebben. Dat geeft ook niet, het is meestal niet iets wat er panklaar is, maar wat al doende ontstaat. Sommige dingen waar je nooit aan gedacht had of überhaupt het bestaan niet van kende blijk je geweldig te vinden en andersom.
Op een gegeven moment gaat het irriteren als je geen duidelijk doel hebt. Je begint ergens aan en halverwege dient zich alweer iets anders aan en dan stort je je daar op. Het is alsof je in de rij gaat staan bij McDonalds voor een Big Mac en halverwege uit de rij stapt en achteraan aansluit in de rij bij de Chinees voor die lekkere Foe Yang Hai, waarna je vervolgens halsoverkop toch besluit om voor die heerlijke Marguerita pizza te gaan bij die Italiaan om de hoek. In het begin is het geweldig om te ruiken aan verschillende keukens, uiteindelijk wil je een volle maag hebben; je stelt jezelf een doel en doet er alles aan om dat doel te bereiken.
Ik merk dat het mij ontzettend helpt om scherp voor ogen te hebben waarvoor je het doet, wat het doel is en om te visualiseren hoe je je doel gaat bereiken. Zeker niet te lang twijfelen en dubben, maar zo snel mogelijk dingen te gaan ondernemen en al doende leren wat wel werkt en wat niet. Zorg dat je zelf en je bedrijf flexibel is, zodat je voortdurend kan meebewegen met wat er op je pad komt.
Businessplan
Het op een rij zetten van gegevens en verwachtingen helpt je om houvast te krijgen en gestructureerd je onderneming op te zetten. Als je een investeerder of aandeelhouder nodig hebt voor je bedrijf dan ontkom je hier niet aan. Traditionele businessplannen vind ik echter veel te uitgebreid. Ze kosten veel tijd, geld en energie om op te zetten en bieden slechts schijngaranties. Het businessplan van Groeigrenzeloos bestaat grofweg uit de antwoorden op de volgende vragen:
Loslaten
Om te kunnen excelleren als ondernemer adviseren ‘ze’ vaak om een groot gedeelte van je tijd te besteden aan marketing. Om te netwerken, bekendheid te krijgen, zo veel mogelijk bezoekers naar je website te krijgen en te zorgen dat zo veel mogelijk bezoekers betalende klanten worden, nieuwe services en diensten te verzinnen etc. Het uitvoerende werk moet je zo veel mogelijk door anderen laten doen en je moet je hier niet tegenaan gaan bemoeien. Doorgewinterde managementadviseurs gebruiken altijd een metafoor om het gelijk van hun stelling te bewijzen, bijvoorbeeld:
Als je niet durft los te laten word je nooit een hoogvlieger (uiteraard ondersteund door afbeelding met een naar goud vliegende Ebke Zonderland).
Er zijn minimaal evenveel verschillen als overeenkomsten te noemen tussen sport en ondernemen/organiseren. Het zegt dus eigenlijk helemaal niks, maar zo’n metafoor werkt fantastisch.
Hoe dan ook, mijn gevoel zegt dat het klopt en nodig is om los te laten om te kunnen groeien. Als er iemand is die dat niet deed en doet en zich met allerlei details bemoeid dan is het wel John de Mol, de meest succesvolle Nederlandse ondernemer van dit moment.
Business coaching
Misschien denk je, jemig wat een eigengereide kwast is hij. Vast zo’n ‘man’ die niks van iemand aan wil nemen en niks van coaching en training moet hebben. Het tegendeel is waar. Ik volg een intensief business marketing trainingsprogramma van Laura Babeliowsky. Van ontzettend veel mensen kun je veel leren en zelfs als 99% onzin is en 1% niet, dan kan het super waardevol zijn. Bovendien heb je (veel) andere mensen nodig om te kunnen excelleren.
Ik volg mijn gevoel bij alles wat ik doe. Ik raad je aan om hetzelfde te doen, tenzij je gevoel zegt dat niet te doen natuurlijk.
Ook het klassieke verhaal van de Bata die schoenen marktonderzoek deed in Afrika.
De ene onderzoeker kwam depri terug en zei: "Geen markt daar, niemand loopt op schoenen".
De ander kwam helemaal lyrisch terug: "Geweldige markt daar, niemand loopt nog op schoenen".
Volg je hart.
Ah ja dat is een klassieker!
Leuk stuk Matthijs en veel herkenning. 2 vragen voor nu: wat inspireerde het meest voor het format van je businessplan, Business Model Canvas of juist iets heel anders? En: ben heel benieuwd naar de juridische kanten van dit proces, je werkt immers over de grens. Kan je eens een blog wijden aan dit uitzoek-proces? Zou gaaf zijn! Grenzeloos Groeiende groet,
Niels