Social Medium

De WordPress expert voor complexe websites

Pinterest: heeft jouw bedrijf er iets aan?

By Alexandar Djuric | 13 April, 2012 | 11 Comment

“Moeten wij ook gaan twitteren en een Facebookaccount aanmaken?” Binnen veel bedrijven is de afgelopen tijd die vraag gesteld en beantwoord. En na die vraag positief of negatief te hebben beantwoord, heeft de volgende kandidaat zich gemeld in de vergaderruimte: Pinterest. In de eerste plaats zal veelal de vraag rijzen: wat is het? Gevolgd door: moeten we met ons bedrijf ook op Pinterest? In sommige gevallen kan daarop volmondig ja worden gezegd, maar voor sommige bedrijven is Pinterest iets minder zinvol. Lees verder en kom erachter of Pinterest een meerwaarde heeft voor jouw bedrijf.

Wat is Pinterest?
Het zoveelste sociale medium naast Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+? Ja, de aantallen lopen inmiddels flink op, maar Pinterest is toch echt iets heel anders. Met Pinterest deel je namelijk foto’s, afbeeldingen en filmpjes met elkaar (hoofdzakelijk foto’s). Het doel daarvan is om als bedrijf je stijl te uiten, aan anderen te laten zien waar je van houdt, wat je te gek vindt of wat je fascineert. Met de foto’s die je deelt inspireer je anderen, maar anderen kunnen jou net zo goed inspireren met hun foto’s.

Screenshot Pinterest

Hoe werkt Pinterest?
Als je een account hebt aangemaakt dan heb je de beschikking over prikborden en punaises. De prikborden (boards) kun je allemaal een naam geven, zoals ‘Onze Stijl’, ‘Favoriete Apps’, ‘Interessante boeken’ en ‘Onze Mensen’. Dit is een heel basic begin, zoals we bij onze eigen Pinterest ook hebben gedaan. Nu wil je die prikborden vol gaan hangen en struin je met je punaises het internet af. Kom je iets tegen dat je op je board wilt plaatsen, dan kun je een foto pinnen. Je hoeft alleen maar op ‘Pin It’ te drukken, een omschrijving toe te voegen, de juiste board selecteren en de foto wordt geplaatst. Om foto’s en filmpjes van webpagina’s op je prikbord te krijgen, installeer je de Pin It button.

Wat is de meerwaarde van Pinterest voor een bedrijf?
Is het voor bedrijven zinvol om een Pinterestaccount aan te maken? Het antwoord daarop is, ja. Het biedt een bedrijf namelijk de volgende kansen:

  • Beter imago creëren
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Onderzoeken wat er leeft bij de doelgroep
  • Uniek contact met de doelgroep: je deelt interessante dingen en inspireert je doelgroep
  • Meer traffic naar de bedrijfswebsite
  • Meer verkopen
Starbucks

Mensen kunnen via Pinterest een foto plaatsen over hoe ze jouw product gebruiken. Deze foto heeft 98 likes, 6 comments en 529 repins. Oftewel: de foto is door 529 mensen overgenomen op hun eigen Pinterest.

Hoe benut je de bovenstaande kansen optimaal? Als je aan een beter imago wilt werken (bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord werken), toon dat dan door foto’s te delen die dat op een mooie manier aantonen. De naamsbekendheid zal groeien naarmate meer mensen de prikborden van jouw bedrijf gaan volgen, er steeds meer likes worden geplaatst en jouw foto’s worden overgenomen door anderen, die het weer op hun eigen prikbord zetten (re-pinnen). Pinterest biedt daarnaast de mogelijkheid om een kijkje in het leven van jouw doelgroep te nemen. Kotex (bekend van maandverbanden en inlegkruisjes) deed dat op een geheel eigen manier. Meer traffic naar je website krijgen, realiseer je door foto’s afkomstig van je eigen website op een van je boards te pinnen. Bij het pinnen van een foto wordt automatisch een url meegegeven. Je kunt er ook voor kiezen om in de beschrijving van een pin een url te plaatsen. Wist je trouwens dat Pinterest een belangrijke bron kan zijn voor meer verkeer naar je website? Uit onderzoek is gebleken dat websites meer verkeer kregen vanaf Pinterest dan LinkedIn, YouTube en Google+ samen! Zorg er daarnaast voor dat je op Pinterest een goede mix creëert van eigen producten en foto’s en producten die heel goed passen bij het gedachtegoed van jouw bedrijf. Deze kinderwinkel en Amerikaanse biologische supermarkt hebben dat heel goed gedaan.

Is Pinterest voor alle bedrijven nuttig?
Dat is afhankelijk van twee dingen: ten eerste wie erop Pinterest zit en ten tweede aan het soort bedrijf. Cijfers laten zien dat meer dan driekwart van de gebruikers vrouw is. Bijna eenderde van de gebruikers is tussen de 24-34 jaar, een kwart is tussen de 35-44 jaar. Of Pinterest een meerwaarde heeft voor een bedrijf is ook afhankelijk van het product dat gemaakt wordt en de branche waar het bedrijf werkzaam in is. Haal het doel van Pinterest weer even voor ogen: het delen van prachtige foto’s, afbeeldingen en video’s, laten zien wat de stijl van een bedrijf is en anderen inspireren. Denk jij dat jouw bedrijf mooie en interessante foto’s/afbeeldingen/video’s heeft om te delen of relevante foto’s/afbeeldingen/video’s kan vinden op internet? Dan kun je beginnen. Soms zijn er zelfs bedrijven die je in eerste instantie niet op Pinterest verwacht vanwege hun product, maar die toch een mooie, goed gevulde en populaire account weten neer te zetten. Zeg nou zelf: een fabrikant van computeronderdelen verwacht je toch niet zo snel Op Pinterest? Nou, ze doen het wel. En goed ook.

Pinterest-tips voor bedrijven

  • Voeg een follow button toe op je website. Precies hetzelfde idee als een ‘volg ons op Twitter button’ en een ‘vind ons leuk op Facebook button’. Hiermee toon je aan je bezoekers dat je op Pinterest zit en leid je ze naar jouw boards toe.
  • Gebruik het om te crowdsourcen. Een interessant idee dat we ergens anders lazen is om jouw volgers te vragen om foto’s te uploaden op hun board waarop ze te zien zijn met jouw producten. Jij kunt vervolgens die foto’s re-pinnen op je eigen bord en aan iedereen laten zien hoe tevreden jouw klanten zijn met jouw producten.
  • Toon wat je maakt, wat je doet, wat je verkoopt, maar doe meer dan dat en inspireer mensen. Pinterest is geen medium dat louter bedoeld is voor zelf-promotie.
  • Onderzoek trends en interesses van je doelgroep. Dat kan heel gemakkelijk, want je volgers laten met hun pins heel duidelijk zien wie ze zijn, wat ze leuk vinden en wat ze interesseert.
  • Pin regelmatig om zichtbaar te blijven onder je volgers. Vergelijk het met Twitter en Facebook. Stuur je te weinig tweets en posts dan word je op een gegeven moment vergeten.
  • Gebruik keywords en/of hashtags in de beschrijving van een pin. Als mensen zoeken op specifieke content die jij op je prikbord hebt staan, worden jouw foto’s en boards sneller gevonden.
  • Link naar je eigen website. Dat kun je doen, als het relevant is, door links te plaatsen in de beschrijving van een pin.
  • Ga de interactie aan. Waardeer jij een pin van iemand anders? Geef een like of comment en schep een band.
  • Kwaliteitsfoto’s zijn belangrijk, aangezien alles bij Pinterest draait om beeld.
  • Ontdek wat erover jouw bedrijf wordt gepinned op Pinterest. Gebruik daarvoor de volgende link: http://pinterest.com/source/+urlvanjouwbedrijf

Heb je Pinterest en heb je hele nuttige tips die je met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een reactie. Socialmedium heeft natuurlijk ook Pinterest. Maar aangezien we nog maar net zijn begonnen, hangen onze prikborden nog lang niet helemaal vol met interessante dingen die wij met je willen delen. Daar gaat best wel wat tijd inzitten, zoals je zelf misschien al gemerkt hebt. De komende weken gaan we met z’n allen bezig om onze prikborden vol te hangen met interessante foto’s, afbeeldingen en filmpjes die we graag met jullie willen delen. Houd onze Pinterest dus in de gaten! Michelle en Simone zijn een tijdje geleden al met Pinterest begonnen. Bekijk hun prikborden om te zien welke bijzondere en inspirerende dingen zijn daar hebben hangen.

11 Comments

17 April, 2012 Reply

Tuurlijk heeft je bedrijf er wat aan. Pinterest kan erg goed gebruikt worden voor SEO doeleinden. Hier vond ik daar een aardig artikel over. 
http://onlineambitie.nl/artikelen/seo-met-pinterest.php

08 October, 2012 Reply

Pullens, Erik-Jan, 0871083...

Gebruikte tool: ABCya! Word Clouds for Kids! Als g...

02 April, 2013 Reply

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe http://pintrest.com/source/+urlvanjouwbedrijf precies werkt.
Ik doe mijn thesis rond Pinterest en zou het dus interessant vinden om eens zo'n zoekresultaat daarvan te zien en te bespreken.

Alvast bedankt!
Justine

    27 June, 2013 Reply

    Hey Justine,
    Zelf ben ik ook voor mijn stage onderzoek aan het doen naar Social Media gebruik door bedrijven. Ik ben wel benieuwd naar jouw onderzoek naar Pinterest. Kunnen wij misschien iets voor elkaar betekenen? Mvg. Caithlin

04 April, 2013 Reply

Ik zou me ook focussen op Nederlandse sites zoals http://www.expodi.nl

08 October, 2013 Reply

[...] Bron: Social Medium [...]

06 January, 2014 Reply

[...] http://www.socialmedium.nl/blog/pinterest-heeft-jouw-bedrijf-er-iets-aan/ [...]

27 January, 2014 Reply

[...] alternatieven zoals Twitter, Google+ of Pinterest (wil je meer of de laatste weten dan zou je eens dit artikel op socialmedium.nl door kunnen lezen), maar geen van alle zijn zo populair als Facebook. Richt je je meer op B2B? Dan [...]

28 March, 2014 Reply

[...] maar wat heb je er als organisatie nou aan? Allereerst wil ik duidelijk maken dat Pinterest weer een extra sociaal medium is, het is dus geen doel op zich. Ook is het afhankelijk van het product of dienst dat je verkoopt. [...]

22 October, 2014 Reply

[…] http://www.socialmedium.nl/pinterest-heeft-jouw-bedrijf-er-iets-aan/ […]

22 October, 2014 Reply

[…] http://www.socialmedium.nl/pinterest-heeft-jouw-bedrijf-er-iets-aan/ […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *